Asumistuki ja kesätyö

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Abc2000

Asumistuki ja kesätyö

Lukematon viesti Kirjoittaja Abc2000 » 23 Syys 2021, 17:46

Hei,

En kaipaa tässä asumistukipäätöstä, koska tiedän, että ette voi ottaa asiaan tässä niin tarkasti kantaa. Haluan vain kartoittaa sitä, olenko näissä pohdinnoissani tässä oikeilla jäljillä, eli miten Kela nyt asiat tulkitsee. :)

Taustatietoa:

Kesätyösopimukseni perusteella (03.05 - 20.08) minulle on arvioitu keskiarvotulo ja sen perusteella yleinen asumistuki (asumistuen tarkastuspäivä oli 01.06).

Nykytilanne:

Minulla on mahdollisuus jatkaa osa-aikaisena työntekijänä Lokakuussa. Sopimukseni olisi nollatuntisopimus. Mutta tekisin keskimäärin
8 - 16h / viikko töitä.

-Tiedän, että asumistukeni ei muutu, jos uusi arvioitu tuloni ei nousisi 400 e / kk verrattuna aikaisempaan tukipäätöksen. Eli liikkumavaraa on siis 4800 e verran aikaisempaan tukipäätökseen verrattuna, jos puhuttaisiin keskiarvotulosta.

Mutta:

-Minulle on tarjottu, että tekisin työsopimuksen ajalle: 20.10.2021 - 01.05.2022. (eli täten siis tekisin palkkatyötä yli 3 kk putkeen tarkistuspäivästä (1.12.2021) laskien -> jatkuva tulo. ) (Tältä ajalta tienaisin todennäköisesti alle sen 4800 euroa, joka minulla olisi ollut liikkumavaraa keskiarvotulossa.)

• Sanotaan nyt, että tekisin tuollaisen työsopimuksen 20.10.2021 - 01.05.2022.
•Arvioidut tuloni olisivat vaikka 800 e / kk, 01.05.2022 saakka

Kysymys 1: laskisitteko te tässä tapauksessa minulle nyt siis asumistuen tuon 800 e / kk jatkuvan tulon mukaan? Eli te ottaisitte huomioon vain tämän uuden työsopimuksen ja sen tulot ja arvioisitte minulle uuden asumistuen?

Kysymys 2: Ja sitten, jos ja kun menen kesätöihin taas esim. 03.05.2022 ja saisin vaikka 2500 e / kk 20.08.2022 asti, niin laskisitteko te tälle ajalle minulle sitten uuden asumistukipäätöksen?

Lopputulos

Tilanne on nyt siis vähän kannustinloukkumainen. Tiedän, että jos solmisin työsopimuksen parin kuukauden pätkälle, niin voisin huoletta tienata sen 4800 euron verran mitä liikkumavaraa on.

Nyt kuitenkin pelkään, että työnteko työnantajan ehdottamalla 20.10.2021 - 01.05.2022 aikavälillä ei olisi kannattavaa, koska epäilen, että menetän asumistukea reilun määrän.

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki ja kesätyö

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Syys 2021, 10:08

Hei Abc2000!

Olet oikeassa siinä, että asumistukea ei ole syytä tarkistaa, jos tulosi muuttuvat (viimeisimmällä päätöksellä huomioituihin bruttotuloihin verrattuna) alle 400 e/kk.

Jos solmit uuden työsopimuksen, ja tulosi nousevat sen myötä 800 e/kk, asumistuki täytyy tarkistaa uusien tulojen mukaiseksi. Tarkistuksessa tulonasi huomioitaisiin ne tulot, jotka sinulla on tarkistushetkellä ja siitä eteenpäin.

Jatkuvana tulona pidetään tuloa, joka jatkuu vähintään 3 kuukautta asumistuen myöntämis- tai tarkistamisajankohdasta. Jos siis tulosi jatkuvat samanlaisina vähintään 3 kuukautta tarkistamisajankohdasta, asumistuen määrä lasketaan näiden tulojen mukaan.

Jos tulosi nousevat taas jossain kohtaa vähintään 400 e/kk, sinun täytyy laittaa uusi tarkistushakemus.

Ystävällisin terveisin
Sinikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Abc2000

Lukematon viesti Kirjoittaja Abc2000 » 26 Syys 2021, 15:55

Hei,

Ovatko keskiarvotulo ja jatkuva tulo verrannollisia keskenään? Tarkoitan siis sitä, että jos keskiarvotuloni viimeisessä päätöksessä on vaikka 800 euroa ja minulle arvioitaisiin vaikka 5 kuukauden ajalta jatkuvaksi tuloksi 900 euroa, niin olisiko tulkinta se, että minun tuloni nousevat 100 e / kk? (900 e / kk - 800 e /kk)?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 28 Syys 2021, 10:41

Hei Abc2000!

Jos voimassa olevassa päätöksessä ruokakunnan tulo on 800 e/kk ja esimerkiksi seuraavassa tarkistuksessa se on 900 e/kk niin silloin katsotaan, että tulo tovat nousseet 100 e/kk. Sille ei siis ole merkitystä on tulot laskettu keskiarvotulona vai jatkuvana tulona.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi