Ulkomailla opiskelevan asumistuki

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

sirkka1

Ulkomailla opiskelevan asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkka1 » 06 Elo 2017, 08:25

Hei
Opiskelen ulkomailla (Kanada ja Iso Britannia). Voin ilmeisesti saada opiskelijoiden asumistukea 210 e/kk. Opintotuen ja -lainan lisäksi minulla ei ole muita tuloja. Voinko hakea lisäksi yleistä asumistukea, kun tuo 210 e on vähemmän kuin mitä yleinen asumistuki olisi?

Kela | opintotuki

Re: Ulkomailla opiskelevan asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 07 Elo 2017, 11:56

Hei!

Jos opiskelet ulkomailla ja saat Suomen opintotuen, saat mahdollisesti myös asumislisää. Asumislisää maksetaan edelleen opiskelijalle, joka opiskelee ulkomailla tai Ahvenanmaalla tai asuu opintojen aikana oppilaitoksen maksullisessa asuntolassa.

Ystävällisin terveisin Tuula | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

mohmutin

Lukematon viesti Kirjoittaja mohmutin » 11 Huhti 2019, 21:39

Hei!

Kun opiskelee ulkomailla ja saa asumistukea, saako asumistukea myös opiskelukuukausien ulkopuolella? Esim, opinnot loppuvat toukokuun lopussa ja jatkuvat syys/lokakuussa ja viettää kesän opiskelumaassa niin saako noilta 3-4 kuukaudelta asumistuen?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Huhti 2019, 15:02

Hei mohmutin!

Tarkoittanet opintotuen asumislisää. Asumislisää voi saada ainoastaan niiltä kuukausilta, kun opintotukioikeus on ja opiskelee. Kesäkuukausilta ei siis makseta asumislisää ellet opiskele silloin.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki

tunnusghIlaQZPh3

Lukematon viesti Kirjoittaja tunnusghIlaQZPh3 » 16 Huhti 2019, 13:01

Hei,

Olen lähdössä ensi syksynä vaihto-opiskelemaan Yhdysvaltoihin. Olen ymmärtänyt, että voisin saada sinne asumislisää 210e/kk, mutta onko minun mahdollista hakea myös asumistukea, sillä tuo asumislisä on reilusti pienempi kuin Suomeen saatava asumistuki (312e/kk). Aion siis irtisanoa Suomessa olevan asuntoni vaihdon ajaksi, sillä sen pitäminen tulisi liian kalliiksi. Vaihtoyliopistossa kampuksella asuminen maksaa n.700e/kk

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Huhti 2019, 13:06

Et voi saada asumistukea ulkomailla sijaitsevaan asuntoon.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 17 Huhti 2019, 10:53

Hei!

Ulkomaan opiskeluun on mahdollista saada vain tuo asumislisä, joka on yleensä tuo kertomasi 210€/kk.

Yleistä asumistukea on mahdollista saada vain Suomessa sijaitsevaan asuntoon.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki

Tapano

Lukematon viesti Kirjoittaja Tapano » 07 Touko 2019, 21:30

Hei! Onko opintotukea ja asumislisää mahdollista hakea jo nyt, vaikka vuokra-asuntoa ei vielä ole löytynyt. Riittääkö hakemukseen arvio asumismenoista, ja sitten, kun vuokra-asunto on löytynyt, toimittaa vuokrasopimuksen? Opinnot alkavat syyskuussa.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Touko 2019, 14:37

Hei Tapano!

Opintotuen asumislisä tulisi hakea vasta sitten kun asunto on löytynyt. Hakemukseen tulee ilmoittaa todelliset asumismenot.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki

ihmettelija1

Lukematon viesti Kirjoittaja ihmettelija1 » 09 Touko 2019, 15:31

Hei!

Opiskelen ja siis asun ulkomailla (Skotlannissa). Minulla on täällä vuokra-asunto, jonka vuokraa pitää siis maksaa myös kesän aikana jolloin en hämmästyksekseni saa mitään asumislisää/tukea. Ihmettelen nyt siis mihin tukiin olen oikeutettu kesän aikana? Olen myös utelias tietämään millä perusteella ulkomailla opiskelijat eivät ilmeisesti saa asumislisää kesän aikana, mutta Suomessa opiskelevat kuitenkin saavat? Kiitos jo etukäteen vastauksesta.