Asumistuki ja tulojen suuret vaihtelut

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

ugo

Asumistuki ja tulojen suuret vaihtelut

Lukematon viesti Kirjoittaja ugo » 07 Tammi 2019, 19:21

Hei!

Olen hakemassa asumistuen tarkistusta, sillä tuloni nousivat vuoden alusta huomattavasti. Jäin kuitenkin miettimään, miten minun olisi parasta tehdä, kun työskentelen osan vuodesta (tammikuu ja kesä–elokuu) kokoaikaisena ja loput ajasta osa-aikaisena. Tuloni osa-aikaisessa työssä tulevat olemaan noin puolet siitä, mitä tienaan kokopäivätyössä. Olen siis päätoiminen opiskelija ja teen töitä opintojen ohella. Pitäisikö minun hakea asumistukea (tai siis tarkistusta, olen saanut nyt liian suuren asumistuen) ensin pelkästään tammikuulle ja merkitä hakemukseen tammikuun palkka ja sitten tehdä uusi hakemus helmi–toukokuulle, taas uusi kesä–elokuulle ja sen jälkeen uudestaan vielä syys–joulukuulle? Vai teenkö vain yhden hakemuksen koko vuodelle ja lasken siihen keskimääräiset kuukausitulot, jotka ovat kyllä harhaanjohtavat?

Kiitos etukäteen vastauksesta!

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki ja tulojen suuret vaihtelut

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Tammi 2019, 13:37

Hei ugo!

Asumistuessa päätös tehdään pääasiassa vuodeksi kerrallaan. Jos tulot vaihtelevat eli eivät pysy samoina vähintään 3 kuukautta, arvioidaan keskiarvotulo. Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki tulot, jotka hakija saa seuraavan 12 kuukauden aikana. Asumistuki tulee tarkistaa jos ruokakunnan tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna. Tuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

ugo

Lukematon viesti Kirjoittaja ugo » 13 Tammi 2019, 15:54

Kiitos vastauksesta. Asumistukihakemukseen täytyy näköjään liittää palkkalaskelma, mutta tuntityöntekijänä saan tammikuun palkan ja palkkalaskelman vasta kuukauden päästä. Miten toimin?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Tammi 2019, 14:56

Hei

Jos et pysty saman tien liittämään Kelan tukihakemukseen pyydettyä liitettä, ilmoita se hakemuksen lisätiedoissa. Kuvaile, mistä on kysymys ja tee arvio siitä, milloin voit todistuksen tai muun hakemusliitteen toimittaa.

Onko työsopimuksesi uusittu? Kopio siitä voisi hyvinkin riittää, jos sen avulla pystytään laskemaan arvio palkkakertymästäsi. Jos työnantajasi ilmoittaa maksetut palkat tulorekisteriin, Kela voi tarkistaa toteutuneen palkan sieltä.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi