Asumistuen haku ulkomaille

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

HemLau

Asumistuen haku ulkomaille

Lukematon viesti Kirjoittaja HemLau » 11 Tammi 2019, 13:51

Hei, olen opiskelija ja olen muuttamassa Ranskaan 5 kk ajaksi opiskelijavaihdon takia, onko tähän olemassa jokin oma hakemus, sillä kun yritän syöttää postinumeroa sitä ei hyväksytä.

Kiitos

Kela | opintotuki

Re: Asumistuen haku ulkomaille

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Tammi 2019, 13:58

Hei

Yleistä asumistukea ei voi saada ulkomailla asumiseen.

Ulkomailla asuva ja ulkomailla opiskeleva voi hakea ja saa opintotuen asumislisää, jonka määrä on yleensä 210 e/kk. Täytä opintotuen muutosilmoitus asiointipalvelussamme valinnalla Ilmoitan muusta muutoksesta tai haen lisätukea > Suoritettaviin opintoihin liittyvä opiskelujakso ulkomailla.

Jos saat yleistä asumistukea Suomen asuntoosi, sinun pitää ilmoittaa poissaolostasi. Tee se ilmoitus esimerkiksi asiointipalvelun viestillä valinnalla Asumisen tuet > Yleinen asumistuki. Tätä ilmoitusta ei kuitenkaan tarvitse tehdä, jos asumistuki on myönnetty useamman hengen asumistukiruokakunnalle.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Hyvaa kesaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Hyvaa kesaa » 01 Heinä 2020, 03:55

Hei,
Olen toivottavasti lähdössä sveitsiin vaihtoon ensi keväänä 5kk ajaksi.
Asun tällä hetkellä poikaystäväni kanssa vuokralla. Vuokrasopimus on tehty vain minun nimiini, mutta saamme yhteistä asumistukea. Olen ajatellut pitää vuokra-asuntoni suomessa vaihdon aikana, koska poikaystävänikin asuu siellä.
Ymmärsinkö oikein, että ulkomailla asumiseen ei voi saada asumistukea? Saanko vaihdon aikana silti asumistukea nykyiseen asuntooni suomessa? Saanko asumistukea silloinkin, jos vaihdan osoitteeni sveitsiin?
Mitä tukia on mahdollista hakea vaihdon ajaksi?

Kiitos ja hyvää kesää! :)

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Heinä 2020, 11:35

Ulkomaillle voi hakea asumislisää.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Heinä 2020, 09:46

Hei Hyvaa kesaa!

Voitte saada saada yleistä asumistukea yhteisen asunnon kustannuksiin myös sinun vaihto-opintojen aikana, koska poissaolosi on tilapäinen ja puolisosi asuu edelleen asunnossa.

Ulkomailla syntyviin asumiskustannuksiin voit hakea opintotuen asumislisää. Yleistä asumistukea Suomessa olevaan asuntoon ja opintotuen asumislisää ulkomaan asumismenoihin on mahdollista saada samaan aikaan. Osoitteesi voi vaihdon aikana olla Suomessa tai ulkomailla.

Vaihdon ajalta opintolainan valtiontakaus on korkeampi kuin Suomessa. Muita tukia ulkomailla suoritettaviin opintoihin ei ole.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi