Asumistuki - varsinainen vuokra-asunto ja opiskelu-asunto?

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

VanhaOpiskelija

Asumistuki - varsinainen vuokra-asunto ja opiskelu-asunto?

Lukematon viesti Kirjoittaja VanhaOpiskelija » 12 Tammi 2019, 12:45

Hei,

olen opiskelemassa toisella paikkakunnalla ja olen ottanut opiskeluvapaata töistä. Opiskelupaikkakunta sijaitsee kaukana "kotipaikkakunnalta" ja joudun siis vuokraamaan opiskelupaikkakunnalta asunnon.

Minulla on ollut ns työsuhdeasunto, jonka voin edelleen pitää opiskelujeni ajan. Olen jakanut asunnon äitini kanssa.

Miten jatkossa, saanko asumistukea molempiin? Vai saanko ainoastaan varsinaiseen tai opiskelupaikkakunnan asuntoon?

Voinko tehdä vuokrasopimuksen, jossa tilapäisesti vuokraan asunnon äitini nimiin. Äitini saa ainoastaan työmarkkinatukea. Olisiko hän oikeutettu asumistukeen?

Vaikuttaako em. järjestely asumistukeeni?

Monta kysymystä, toivottavasti esitin asiani selkeästi?

Vieras

Re: Asumistuki - varsinainen vuokra-asunto ja opiskelu-asunt

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 12 Tammi 2019, 12:59

Asumistukea voi saada vain yhteen asuntoon kerrallaan. Voit itse valita kumpaan asuntoon haluat asumistukea maksettavan.

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki - varsinainen vuokra-asunto ja opiskelu-asunt

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Tammi 2019, 14:26

Hei

Sama henkilö voi saada yleistä asumistukea vain yhteen asuntoon. Voisin kuvitella mahdolliseksi, että saisit asumistuen opiskelupaikkakunnan asuntoosi, kun muutat sinne. Ja äitisi voisi hakea oman asumistukensa "kotipaikkakunnan" asuntoon. Hiukan minua kuitenkin mietityttää, onnistuuko tämä järjestely, koska "kotipaikkakunnan" asunto on työsuhdeasuntosi.

Jos työsuhdeasuntosi jälleenvuokraus sopii työnantajallesi, voisit ehkä vielä varmistaa asumistukipuolen kysymällä sitä asiointipalvelun viestillä (Asumisen tuet > Yleinen asumistuki).

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi