Yleistä asumistukea opiskelijalle

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

lukiolainen987

Yleistä asumistukea opiskelijalle

Lukematon viesti Kirjoittaja lukiolainen987 » 12 Tammi 2019, 18:45

Käyn lukiota Tampereella ja asun vuokrayksiössä. Voinko saada yleistä asumistukea? Paljonko? Vuokrani on 550€. Äitini tulot ovat tällä hetkellä hieman alle 20 000€ vuodessa ja koostuvat perhe-eläkkeestä ja työttömyyskorvauksista. Saan henkilökohtaista perhe-eläkettä isäni kuoleman johdosta Kelalta ja Melan eläkeyksiköstä sekä MATA-eläkettä Melan tapaturmayksiköstä yhteensä 496€ kuukaudessa, joten minulla on siten omia tuloja. Saan myös 148€ lapsilisää käyttööni. Harkitsen myös viikonlopputyön ottamista, mutta silloin opiskelut kärsisivät. Vaikuttaisiko töissä käyminen tuen määrään? Entä voinko saada opintotukea, vaikka minulle maksetaan perhe-eläkettä?

Kela | opintotuki

Re: Yleistä asumistukea opiskelijalle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Tammi 2019, 14:40

Hei

Sinun kannattaa hakea opintotukena opintolainan valtiontakausta (täytät siis normaalisti opintotukihakemuksen). Koska olet vielä lapsilisän piirissä, et voi saada opintorahaa, mutta saat todennäköisesti lainatakauksen. Päätät sen jälkeen itse, käytätkö opintolainaa. Sen nostaminen ei ole pakollista.

Kun olet saanut päätöksen opintolainan valtiontakauksesta, voit hakea ja saada yleistä asumistukea. Asumistukesi voisi olla noin 320 e/kk.

Perhe-eläke ei estä opintotuen saamista. En tosin ole ihan varma kaikista mainitsemistasi korvauksista. Voi kuitenkin olla, että omat tulosi voitaisiin joka tapauksessa katsoa asumistuessa riittäviksi, vaikka et opintolainan valtiontakausta saisikaan. Lisätulot viikonlopputöistä varmistaisivat sen asian. Mutta aloita siis opintotukihakemuksella.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi