Miten muutan kotoa?

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

sctrx

Miten muutan kotoa?

Lukematon viesti Kirjoittaja sctrx » 14 Tammi 2019, 18:07

Olen 18 vuotias ja asun vielä kotona. Täällä asuminen masentaa ja ahdistaa minua järjettömästi enkä haluaisi olla täällä sekuntiakaan. En viitsi tässä mennä yksityiskohtiin, mutta voin sanoa että ne ihmiset joiden kanssa asun eivät ole minulle hyväksi.

Joten, miten muuta pois niin nopeasti kun mahdollista? Mitä pitäisi tehdä? Saako kelalta apua jotenkin? Minulla ei ole töitä ja opiskelen vielä, mutta opiskelu loppuu jo puolen vuoden päästä. En tiedä jatko-opinnoista vielä mitään, mutta tiedän etten halua asua täällä tai edes olla tällä paikkakunnalla enään.

Vieras

Re: Miten muutan kotoa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Tammi 2019, 21:08

Ei Kela tule sinun muuttoasi järjestämään eikä hanki sinulle asuntoa, kyllä se pitää ihan itse hoitaa. Hankit ensin asunnon ja teet vuokrasopimuksen ja haet sitten asumistuen, opintotuen ja siihen mahdollisesti lainaan valtiontakauksen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Tammi 2019, 22:00

Ota yhteyttä paikkakuntasi etsivään nuorisotyöntekijään tai sosiaalitoimistoon. Saat apua asioiden selvittämisessä ja esimerkiksi asunnon hakemisessa. Myös etuuksien hakemisessa tukevat sinua.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Tammi 2019, 08:44

Minulla vähän samantyyppinen ongelma, mutta syvennän mielelläni kysymystä:

Kun löytää asunnon jonka haluaisi vuokrata, miten se ensisijainen maksu maksetaan jos ei ole töitä tai tuloja? Saako siihen jotain apua?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Tammi 2019, 10:14

Jos olet työtön, haet joko ansiosidonnaista työttömyyskorvausta tai työmarkkinatukea. Lisäksi voit hakea asumistukea. Jos rahat eivät sittenkään riitä, voit hakea toimeentulotukea. Näistä kaikista on kyllä selkeästi kerrottu Kelan verkkosivujen opastusosiossa. Kannattaa lukea myös sieltä ja käyttää tukien laskuria niin saat jonkun käsityksen siitä, kuinka paljon voisit Kelan tukia saada.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 16 Tammi 2019, 10:02

Hei sctrx!

Harmittava kuulla tilanteestasi.

Kela ei pysty auttamaan sinua käytännön järjestelyissä, eli esimerkiksi asunnon etsimisessä, mutta voit hakea Kelasta etuuksia.

Siinä vaiheessa kun olet löytänyt asunnon, voit alkaa tekemään hakemuksia Kelalle.

Opintotuki: Hae tarkistusta opintotukeen, että tuki voidaan tarkistaa ja myöntää sen mukaan, että asut itsenäisesti, etkä vanhempien luona. Itsenäisesti asuvan 18-vuotta täyttäneen opintoraha on 250€/kk, eikä siihen vaikuta vanhemman tulot.
www.kela.fi/opintotuki-opintoraha

Voit hakea työttömyysetuutta Kelalta sen jälkeen kun olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon.
www.kela.fi/tyomarkkinatuki

Et kertonut koulutuksestasi tarkemmin, joten suosittelen tutustumaan myös tähän:
www.kela.fi/odotusaika-koulutusta-vailla-oleville

Työttömyysetuudesta voit kysyä tarkemmin esimerkiksi Kysy Kelasta - palstan työttömyysturvan osiosta.

Asumisen kuluihin apua voit hakea yleisestä asumistuesta.
www.kela.fi/yleinen-asumistuki

Kun löydät asunnon, niin hae Kelasta yleistä asumistukea ja toimita liitteeksi vuokrasopimus. Ilmoita myös maistraattiin uusi osoitteesi. Kela saa osoitteen sitä kautta suoraan tietoonsa. Ilmoita hakemuksessa myös arvio tulevista tuloistasi.

Viimesijainen etuus on toimeentulotuki:
www.kela.fi/toimeentulotuki

Toimeentulotuesta opiskelijoille on kerrottu tarkemmin Kelan sivuilla.
www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat

Toimeentulotuesta voit kysyä tarkemmin Kysy Kelasta -palstan toimeentulotuen osiosta.

Suosittelen sinua tutustumaan noihin linkkeihin. Sitä kautta löydät hyvää yleistietoa siitä mistä noissa etuuksissa on kyse.

Kelan sivuilta löytyy myös laskureita, joilla voit arvioita tukien määrää:
www.kela.fi/laskurit

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi