Kesätyötulot + väliaikaisesti kaksi vuokra-asuntoa

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

tyomyyra

Kesätyötulot + väliaikaisesti kaksi vuokra-asuntoa

Lukematon viesti Kirjoittaja tyomyyra » 20 Touko 2019, 12:53

Hei!

Olen kesällä töissä toisella paikkakunnalla siten, että minulla on 2kk työsuhteen ajan sekä oma vuokra-asuntoni opiskelupaikkakunnalla että väliaikainen alivuokra-asunto työpaikkakunnalla. Työn vuoksi tuloni nousevat yli 1300e/kk bruttolukemiin kesä-heinäkuun ajaksi.

Tuleeko minun hakea asumistuen tarkistusta? Miten väliaikainen kaksi asuntoa + tulojen nousu -tilanne vaikuttaa asumistukeen?

Pääasiallisena tukena saan kuntoutusrahaa, joka on kesä-, heinä- ja elokuun tauolla palkkatulojen vuoksi. Elokuussa minulla on siis käytössä vain oma vuokra-asuntoni.

Kela | opintotuki

Re: Kesätyötulot + väliaikaisesti kaksi vuokra-asuntoa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 21 Touko 2019, 10:34

Hei tyomyyra!

Tilapäinen ja enintään 3 kuukautta kestävä poissaolo asumistukiasunnosta ei aiheuta muutosta asumistukeen, jos tuensaaja edelleen yksin vastaa asumistukiasuntonsa asumiskustannuksista. Asumistukea voidaan myöntää vain yhteen asuntoon kerrallaan. Voit myös valita kumpaan asuntoon haet asumistuen kesän ajalta.

Asumistukeen täytyy tehdä välitarkistus, jos tulosi nousevat vähintään 400 e/kk tai laskevat vähintään 200 e/kk, verrattuna edellisellä päätöksellä huomioitaviin tuloihin. Jos kesätöiden myötä tulosi muuttuvat tuon verran, niin sinun kannattaa tehdä asumistukeen välitarkistushakemus. Helpoiten sen voi tehdä verkossa asiointipalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi