Asumistuki ja lyhyt kesätyö

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

EAA

Asumistuki ja lyhyt kesätyö

Lukematon viesti Kirjoittaja EAA » 23 Touko 2019, 10:50

Hei! Kyselisin kesätyön vaikutusta asumistukeen. Muutan toiselle paikkakunnalle kesätöihin 3 kuukaudeksi ja kesätyö tarjoaa minulle asumisen eli saan palkkaan sen verran lisää että voin kuitata vuokratun lyhytaikaisen asunnon.

Kysynkin siis, kun tuloni ovat kesä-elokuulta (1.6.-31.8.) 1160€/kk mutta muuten en tienaa vuodessa mitään koulun ohella eli saan opintotukea ja asumistukea, niin kannattaako minun tehdä välitarkitus asumistukea varten? Eli tuo palkka sisältää normaalin palkan ja kesätyö asunnon hinnan. Minulla edelleen on kotipaikkakunnalla oma vuokra-asunto jota maksan pitkin kesää ja johon asumistukeni tulee.

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki ja lyhyt kesätyö

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Touko 2019, 10:56

Hei EAA!

Kertomasi perusteella vuositasolla tulojen ylitystä ei tulisi tuota 400€/kk, joten tukea ei tarvitsisi tarkistuttaa. Voit saada yleisen asumistuen tyhjään asuntoon enintään kolmen kuukauden ajalta.

Voit ilmoittaa esimerkiksi Kelan viestipalvelun kautta siitä, että olet tuon ajan poissa asunnosta, johon sinulle on myönnetty yleinen asumistuki.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi