Asumistuki ero tilanteessa

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Erikoinentilanne

Asumistuki ero tilanteessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Erikoinentilanne » 11 Kesä 2019, 18:11

Hei!
Tilanne on sellainen, että olen ostanut asunnon ja tulikin ero. Minä lähdin muualle kun äiti halusi jäädä asumaan kyseiseen asuntoon kahden lapsemme kanssa. Minä olen ainoa omistaja ja olisin valmis vuokraamaan asuntoa hänelle, jotta saan kulut hoidettua. Joten onko hänellä mahdollista saada normaalisti yleistä asumistukea, että selviytyy vuokrasta? Minähän itse en enää kuulu ruokakuntaan kun kirjat muualla, eikä paluuta enää yhteen.

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki ero tilanteessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Kesä 2019, 10:14

Hei Erikoinentilanne!

Lastesi äiti voi hakea yleistä asumistukea vuokrakustannuksiin, mikäli teette vuokrasopimuksen. Mikäli olette olleet avioliitossa ja avioliitto ei näy vielä päättyneen, saatetaan parisuhteenne päättymistä vielä varmistaa.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 12 Kesä 2019, 19:44

Ei olla oltu rekisteröidyssä avioliitossa. Eli sillä ei ole mitään vaikutusta onko lapset yhteisiä vaikka minä tekisin vuokrasopimuksen ja vuokraisin exälle minun omistuksessa olevaa asuntoa? (koska myydyksi saaminen todella vaikeaa)
Vaikuttaako asumistuen määrään se että lapset ovat kumminkin minun, vaikka en enää kuulu ruokakuntaan?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 13 Kesä 2019, 10:35

Hei!

Voit vuokrata asunnon entiselle puolisolle.

Asumistuki määräytyy ruokakunnan tulojen, ruokakunnan koon ja asumismenojen perusteella. Mikäli lapset asuvat vakituisesti äidin luona, heidän huomioidaan ruokakuntaan kuuluviksi.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi