Asumistuki, kohta 18-vuotta täyttävälle

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Hajamielinen707

Asumistuki, kohta 18-vuotta täyttävälle

Lukematon viesti Kirjoittaja Hajamielinen707 » 12 Kesä 2019, 17:41

Hei! Sain tarjouksen opiskelijavuokra-asuntoon, joka vapautuu 1.7. Jolloin käyn tekemässä virallisen vuokrasopimuksen (olen siis jo saanut ja allekirjoittanut luonnos-sopimuksen, mutta täytyy tehdä virallinen, kun saan hallintaoikeuden), mutta kuulin, ettei alaikäinen saa omaa asumistukea? Saan kylläkin vähän opintotukea. En tiedä pitäisikö minun odottaa, kun tulen täysi-ikäiseksi (täytän 7.7, eli 6 päivää vuokrasopimuksen alkamisesta) ja vasta silloin laittaa hakemus vai laitanko heti? Haluaisin asumistukea ajoissa, jos olisi mahdollista.

Terveisin, Hajamielinen707

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki, kohta 18-vuotta täyttävälle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 13 Kesä 2019, 13:58

Hei Hajamielinen707!

Alaikäinen voi saada yleistä asumistukea jos hänellä on omia tuloja (esim. palkkaa, opintotukea maksussa).

Voit tehdä hakemuksen jo vireille ja laita liitteenä kuva vuokrasopimuksesta. Voi olla että jos tämä ns. luonnos sopimus ei käy varsinaisesta vuokrasopimuksesta, joudumme odottamaan sen virallisen vuokrasopimuksen, mutta se ei estä sitä etteikö hakemusta voisi jo laittaa. Mainitse vuokrasopimus asiasta esim. lisätiedot- kohdassa.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Tinuli

Lukematon viesti Kirjoittaja Tinuli » 13 Kesä 2019, 14:13

Olen 18-vuotta täyttänyt opiskelija ja vuokraan asunnon nimiini yleisiltä vuokramarkkinoilta eli olen vuokrasopimuksessa ns. päävuokralainen ja äitini tulee asumaan kanssani sinne myös vuokralle. Voiko äitini olla yleisen asumistuen hakija pelkästään kun molemmat asumme samassa asunnossa vaikka minä olen ns. päävuokralainen ja vuokrasopimus minun nimissä? Vai onko ns. päävuokralaisen haettava asumistuki, onko siis väliä, kumpi hakee asumistukea? Äitini on työmarkkinatuella eli tulojen puolesta on oikeus asumistukeen.

Hajamielinen707

Lukematon viesti Kirjoittaja Hajamielinen707 » 13 Kesä 2019, 20:50

Kela | opintotuki kirjoitti:Hei Hajamielinen707!

Alaikäinen voi saada yleistä asumistukea jos hänellä on omia tuloja (esim. palkkaa, opintotukea maksussa).

Voit tehdä hakemuksen jo vireille ja laita liitteenä kuva vuokrasopimuksesta. Voi olla että jos tämä ns. luonnos sopimus ei käy varsinaisesta vuokrasopimuksesta, joudumme odottamaan sen virallisen vuokrasopimuksen, mutta se ei estä sitä etteikö hakemusta voisi jo laittaa. Mainitse vuokrasopimus asiasta esim. lisätiedot- kohdassa.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Hei, kiitos paljon!

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 17 Kesä 2019, 07:58

Hei, Tinuli

Sinä ja äitisi haette yhteistä asumistukea niin, että sen myöntämisessä huomioidaan yhteenlasketut asumismenonne (ulkopuolisille) ja tulonne. Asumistukihakemuksen tekee mieluiten se, jonka nimissä on vuokrasopimus. Teidän ei tarvitse keskenänne tehdä mitään sopimusjärjestelyjä.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi