yrittäjä-opiskelijan asumistuki

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Merikissa2015

yrittäjä-opiskelijan asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Merikissa2015 » 19 Kesä 2019, 15:17

Hei,

Kaipaisin apua asumistuen hakuun. Olen ajatellut hakea asumistukea 1.8. alkaen. Olen yrittäjä sekä myös opiskelen. 1.11. alkaen aion hakea opintoihini myös opintotukea+lainaa 8 kuukauden ajaksi. Aion tuona aikana tehdä myös töitä toiminimeni kautta. Näin ohjeista että yrittäjänä kk-tuloiksi ilmoitetaan yel-tulo. Yritin laskea asumistuen määrää laskurissa, laitanko siis siihen "keskiarvotulot" - kohtaan yel-tiedoissani näkyvän työtulon jaettuna 12? Eli minun tapauksessani 7 843,55 jaettuna 12?

Kuinka toimin sitten kun alkan nostamaan opintotukea?

Kela | opintotuki

Re: yrittäjä-opiskelijan asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Kesä 2019, 14:56

Hei Merikissa2015!

Ilmoita asumistuen laskuriin yrittäjätulo sitä tarkoitettuun omaan kohtaan ja määräksi tosiaan ilmoitetaan kuukausimäärä, eli YEL-vakuutuksen työtulo jaettuna 12.

Itse hakemukseen voit ilmoittaa jo valmiiksi sen, että aiot hakea opintotukea 1.11 alkaen.

Mikäli päätöksen antamisen jälkeen tapahtuu tuloissa muutoksia, voi silloin asumistuen tarkistuttaa. Näin tulee tehdä esimerkiksi silloin, kun tulot nousevat vähintään 400e/kk tai alenevat vähintään 200e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna.

Kesäisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi