Asumisen tuet vaihto-opintojen aikana

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

MMH1

Asumisen tuet vaihto-opintojen aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja MMH1 » 11 Marras 2019, 14:44

Hei!

Olen hakenut Aalto-yliopistosta vaihto-opintoihin Yhdysvaltoihin kevääksi 2020 (9.1.-4.5.2020). Opinnot kuuluvat kandidaatin tutkintooni. Asun Helsingissä puolison kanssa yhdessä ja saamme yleistä asumistukea asuntoomme. Puolisoni jää vaihtoni ajaksi asumaan asuntoomme ja tulen vaihdon aikana maksamaan normaalisti omaa osuuttani vuokrasta. Sen lisäksi maksan yksin ulkomailla vaihdon ajaksi vuokraamani asunnon vuokraa. Onko minun siis mahdollista saada puolisoni kanssa edelleen normaalisti yleistä asumistukea Suomen asuntoon että opiskelijan asumislisää (210e/kk) vaihdon ajan?

Kela | opintotuki

Re: Asumisen tuet vaihto-opintojen aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Marras 2019, 14:53

Hei MMH1!

Kun puoliso jää Suomen asuntoon asumaan, niin silloin tukea voidaan maksaa normaalisti vaihtosi ajan. Ulkomaille voidaan maksaa opiskelijalle opintotuen asumislisää, jonka määrä on yleensä 210€/kk.

www.kela.fi/opintotuki-ulkomaille

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

tunnusveHSAPRWk9AZF

Lukematon viesti Kirjoittaja tunnusveHSAPRWk9AZF » 13 Marras 2019, 11:55

Moikka Kela,

Olen lähdössä vaihto-opiskelemaan kevätlukukauden ajaksi Kanadaan. Saan tällä hetkellä yleistä asumistukea vuokra-asuntooni Suomessa, mutta aion vuokrata sen eteenpäin vaihtoni ajaksi jolloin minun ei tarvitse siitä vuokraa maksaa. Asumiseni Kanadassa kuitenkin maksaa 2966 Kanadan dollaria, eli n. 2030euroa jonka maksan kertasummana ennen lähtöä. Voinko saada siis tähän Kanadan asumiskustannukseen myös tukea? Miten käytännössä hoidan tämän asumistukiasian? Minun on oletettavasti tehtävä muuttoilmoitus maistraattiin siksi ajaksi kun asun poissa asunnostani, mutta onko minun tehtävä se Kanadan yliopiston kampuksen osoitteeseen? Vai voinko tehdä sen esimerkiksi vanhempieni osoitteeseen johon palaan asumaan hetkeksi vaihdosta palattuani.

Toivottavasti tästä selityksestä sai jotain selvää ja kiitos jo paljon etukäteen vastauksestasi.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Marras 2019, 10:55

Hei!

Kerroit, että sinulle on tulossa Suomen asuntoon alivuokralainen ja asumiskuluja ei jää itselle maksettavaksi. Tee yleiseen asumistukeen ilmoitus tuen lakkauttamisesta. Kun palaat Suomeen ja asumiskustannuksia jälleen on, sinun tulee tehdä uusi asumistuen hakemus.

Opintotukeen sinun tulee tehdä opintotuen muutosilmoitus, jolla ilmoitat vaihto-opiskelusta ja haet asumislisää ulkomaan asumiskustannuksiin. Hakemuksella sinun tulee ilmoittaa osoitteesi ulkomailla. Maistraattiin voi tehdä osoitteen muutoksen joko vanhempiesi luokse tai ulkomaan osoitteeseen.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki

BLM

Lukematon viesti Kirjoittaja BLM » 18 Marras 2019, 18:56

Moikka!

Olen lähdössä vaihtoon 5 kuukaudeksi ja ajattelin tuolle ajalle ottaa armeijassa olevan veljeni alivuokralaisekseni. Vuokran maksu ja asunto jakautuisivat sopimuksella tasan puoliksi. Emme näin ollen kuuluisi samaan ruokakuntaan.

Onko minulla siis tällä systeemillä mahdollisuus saada 3kk yleistä asumistukea omaa tyhjäksi jäävää asumiskulujen osuuttani varten?

Entä onko veljeni puolestaan tuon ajan oikeutettu yleiseen asumistukeen oman vuokraosuutensa suhteen?

Kiitos!

Annianni

Lukematon viesti Kirjoittaja Annianni » 19 Marras 2019, 11:02

Olen aikeissa lähteä vaihtoon amk:sta. Minulla on 0 opintotuki kuukautta jäljellä. Olen aikeissa elää vaihdossa aikuiskoulutustuella ja apurahoilla. Olenko oikeutettu asumislisään?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 21 Marras 2019, 08:35

Hei BLM!

Sinun ei ole mahdollista saada yleistä asumistukea tässä tilanteessa, koska sinun on tehtävä yleiseen asumistukeen tarkistushakemus asumismenojen muuttumisen vuoksi veljesi muuttaessa luoksesi. Sinun tulee ilmoittaa samassa yhteydessä ulkomaille lähdöstä ja koska tarkistus tulee muuton yhteydessä, oikeus tukeen päättyy siinä vaiheessa.

Voit hakea tuen uudelleen, kun palaat takaisin Suomeen.

Veljesi voi saada yleistä asumistukea omaan osuuteensa.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki