Vuokravakuus

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

eroero

Vuokravakuus

Lukematon viesti Kirjoittaja eroero » 22 Helmi 2020, 18:30

Hei,

Olen eroamassa avopuolisostani ja muuttamassa uuteen asuntoon, jonka vuokra ylittyy 60€:lla yksin asuvan asumismenoista. Kun kyseessä on ero tilanne, eikä minulla olisi mahdollista maksaa vuokravakuutta itse, eli onko minun mahdollista saada Kelasta vuokravakuus? Vuokravakuus olisi yhden kuun vuokran verran.

Vieras

Re: Vuokravakuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Helmi 2020, 19:47

Vuokravakuus kuuluu toimeentulotukeen. Hae toimeentulotukea ja siinä samalla hakemuksella vuokravakuutta.

Kela | opintotuki

Re: Vuokravakuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Helmi 2020, 11:22

Hei

Kuten sinulle jo vastattiin, vuokravakuutta voi hakea Kelasta toimeentulotukena. Hakemus tehdään joko Kelan asiointipalvelussa tai lomakkeella TO 2.

Kiinnitin huomiota kysymyksesi alussa olevaan muotoiluun: "jonka vuokra ylittyy 60€:lla yksin asuvan asumismenoista". Tarkoitat varmaankin asumistuessa huomioitavia enimmäisasumismenoja. Vuokra voi olla miten tahansa suuri, mutta tällä tarkoitetaan sitä, mikä on asumismenojen yläraja, josta suurin mahdollinen asumistuki lasketaan.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi