Asumistuki kesäajalta

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

XRW0vq8knBVp3

Asumistuki kesäajalta

Lukematon viesti Kirjoittaja XRW0vq8knBVp3 » 19 Maalis 2020, 22:21

Olen ylioppilas. Olen asunut tähän asti kotonani vanhempieni luona ja viime syksystä alkaen olen lukenut lääkiksen pääsykokeisiin täysipäiväisesti saamatta mitään tukea. Kesäkuussa ajattelin muuttaa omilleni vuokra-asuntoon. Voinko saada asumistukea kesältä, jos kesätöistä saan 1800 euroa/kk palkkaa? Vuokra olisi noin 400 euroa/kk +vesi ja sähkö. Jos saan opiskelupaikan, niin ensi syksynä aloittaisin opinnot.

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki kesäajalta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Maalis 2020, 14:45

Hei XRW0vq8knBVp3!

Yleisessä asumistuessa tuloja tarkastellaan yleensä vuositasolla, eli asumistuessa huomioidaan tulot joko jatkuvana tulona tai keskiarvotulona.

Jatkuvana tulona pidetään tuloa, joka jatkuu vähintään 3 kuukautta asumistuen myöntämis- tai tarkistamisajankohdasta. Jos siis tulot jatkuvat samanlaisina vähintään 3 kuukautta myöntö- tai tarkistamisajankohdasta, asumistuen määrä lasketaan näiden tulojen mukaan.

Keskiarvotuloa käytetään jos tulot vaihtelevat, eli eivät pysy samoina vähintään 3 kuukautta asumistuen myöntämis- tai tarkistamisajankohdasta. Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki tulot, jotka henkilön arvioidaan saavan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Ennakkopäätöstä tukioikeudesta emme palstalla voi antaa, vaan oikeus etuuksiin tutkitaan hakemuksesta. Asumistuen myöntöedellytyksistä voit lukea sivuiltamme: www.kela.fi/yleinen-asumistuki-kuka-voi-saada.
Voit myös arvioida tukioikeutta sivuiltamme löytyvällä laskurilla: www.kela.fi/laskurit#asumisen-tuet

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi