Muutto yksiöön

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

opiskelija0402

Muutto yksiöön

Lukematon viesti Kirjoittaja opiskelija0402 » 24 Maalis 2020, 14:16

Hei!

Olen 18-vuotias toisen asteen opiskelija, asun vielä toistaiseksi vanhemman luona Myyrmäessä.
Olen ottanut asuntotarjouksen vastaan 20,5 neliön kokoiseen asuntoon, joka valmistuu 1.6. Sain viestiä, että vuokrasopimus pitää allekirjoittaa sähköisesti, haenko sen jälkeen heti tukia, ja liitän oheen sähköisesti allekirjoitetun vuokrasopimuksen?

Tiedän jo valmiiksi seuraavat tiedot:
vuokra 590€/kk
kiinteä vesimaksu 17€/kk
oma sähkösopimus
kotivakuutus

Saan tällä hetkellä opintotukea 144,47€/kk , ja olen nostanut opintolainaa pari viikkoa sitten 2600€ rahoittaakseni harrastustani. Opintolainasta minulla on jäljellä 2130€ opintolainaksi nimetyllä tililläni.

Kysyisin, mitä tukia saan pärjätäkseni asuessani yksin? Entä kesällä? Vaikuttaako se, että olen nostanut jo opintolainaa, niin opintolainan valtiontakauksen myöntämiseen?
Olen laskureilla laskenut että saisin 402€ asumistukea ja 250€ opintotukea, pitävätkö nämä paikkaansa? Olenko laskenut oikein?

Vieras

Re: Muutto yksiöön

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Maalis 2020, 14:28

Voit hakea asumistukea heti kun sinulla on vuokrasopimus allekirjoitettuna.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Maalis 2020, 14:31

Jos haet toimeentulotukea niin opintolaina katsotaan sinulle tuloksi vaikka olisit käyttänyt sen kokonaan.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 25 Maalis 2020, 10:30

Hei opiskelija0402!

Voit hakea tukia heti, kun sinulla on allekirjoitettu vuokrasopimus ja tieto muuttoajankohdasta.

Kerroit saavasi jo opintotukea, joten siihen etuuteen voit toimittaa opintotuen muutosilmoituksen, jossa ilmoitat muuttavasi asumaan itsenäisesti. Opintorahan määrä tarkistetaan sinulle ja määrä tulee luultavammin olemaan 250,28 e/kk.

Jos et ole vielä hakenut opintotukeen valtion lainatakausta, vaan olet ottanut muuten pankin lainaa, niin voit myös lainatakauksen hakea opintotuen muutosilmoituksella. Pankki selvittää tarkemmin oikeutesi saada opintolainaa kyseisellä takauksella.

Asumistuen määrä sekä oikeus tukeen tarkistetaan sinulle hakemuksella, joten ennakkopäätöstä siitä en voi antaa. Laskuri toki antaa suuntaa antavan arvion, minkä olitkin jo laskenut.

Opintotukea ei ole mahdollista saada kesällä, ellet suorita silloin kesäopintoja. Asumistukea sen sijaan sinun on mahdollista saada myös kesäajalta. Muistathan kuitenkin tarkistaa asumistuen, jos esimerkiksi tuloissasi tapahtuu kesällä muutoksia.

Opiskelijan toimeentulotuesta voit lukea osoitteessa:
www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat

Toivottavasti näistä oli sinulle hieman apua! :)

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi