Yleinen asumistuki, uusi asunto ja kesätyö!

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Ylioopisto-opiskelija

Yleinen asumistuki, uusi asunto ja kesätyö!

Lukematon viesti Kirjoittaja Ylioopisto-opiskelija » 31 Touko 2020, 08:36

Hei,
Olen yliopisto-opiskelija ja tosiaan teen nyt kesätöitä ajalla 04.05.2020 - 31.08.2020.

Normaalistihan menee sillä tavalla, että minun tulee tehdä tulojen tarkistus (koska oon kesätöissä ja yleinen asumistuki tulee tarkistaa).

Ja koska aloitin 04.05.2020 kesätyöt, enkä toukokuun eka päivä, niin tuo tarkistusajankohta siirtyy 1.7.2020 päivämäärään ja siitä laskettuna tuonne 31.8.2020 teen siis alle 3kk töitä ja keskiarvotulona lasketaan.

Nyt kuitenkin sain uuden asunnon! Hain luonnollisesti samoin tein uutta yleistä asumistukea, jotta sitä ei minulle maksettaisi väärin ja ei tulisi mitään ongelmia. Ja nyt siis jostain syystä tulojen tarkistus on tehty jo 01.06.2020. Ja täten teen siis tuon 3kk töitä ja yleinen asumistuki arvioidaan jatkuvaksi tuloksi, enkä saa kesältä yleistä asumistukea lainkaan.

Miten voi olla näin? Eli voiko tosiaan mennä niin, että jos satut uuden asunnon itsellesi saamaan, niin menetät 3 kuukauden yleiset asumistuet, vaikka normaalissa tapauksessa et olisi menettänyt niitä, koska tarkistusajankohta olisi ollut vasta heinäkuun ensimmäinen päivä normaalissa tilanteessa..

Ylioopisto-opiskelija

Re: Yleinen asumistuki, uusi asunto ja kesätyö!

Lukematon viesti Kirjoittaja Ylioopisto-opiskelija » 31 Touko 2020, 23:30

Hmm, sainkin vastauksen itse selatessani kelan sivuja ja tuo tuki tarkistetaan siis aina jos vuokrasopimus vaihtuu, niin siltä kuulta jolta maksetaan kokonainen vuokra.

Uusi kysymys:
Jos muutan, että työsopimukseni loppuukin vaikkapa 30.8.2020 (31.8.2020 sijasta), niin silloinhan minä olen tehnyt yhden päivän alle 3 kk yhtäjaksoisestk töitä ja keskiarvotulona otetaan huomioon, eikö olekin näin? (Kun tuo asumistuen tarkistuspäivä todellakin nyt sitten on tuo 01.06.2020)

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 01 Kesä 2020, 10:21

Hei

Yleisen asumistuen etuusohjeessa todetaan:

Jatkuvilla kuukausituloilla tarkoitetaan henkilön säännöllisten bruttotulojen mukaista tulotasoa. Jatkuvana kuukausitulona pidetään myöntö- tai tarkistusajankohdasta laskien vähintään kolme kuukautta yhdenjaksoisesti kestävää ansiotuloa, muuta tuloa tai etuutta. Tällöin tuloksi arvioidaan pelkästään tämä kuukausitulo.

Ohjeen mukaan alle 3 kuukautta kestävää yhdenjaksoista tuloa ei pidetä jatkuvana tulona. Eli kysymyksesi mukainen lopputulos voisi olla mahdollinen. Valitettavasti en uskalla varmuudella ennakoida sitä, mitä hakemuksesi ratkaistaisiin. Emme voi tällä palstalla antaa ennakkopäätöksiä.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Ylioopisto-opiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja Ylioopisto-opiskelija » 01 Kesä 2020, 13:47

Hei,
Saan sopimuksen loppumaan 28.08.2020.

Mutta lasketaanko tuo "yhtäjaksoinen tulo" nyt palkanmaksuperusteisesti vai työaikaperusteisesti?

Sillä minä tosiaan saan palkan kuun 15. Päivä ja kuun viimeinen päivä. Eli siis, kesäkuulta tulee eka palkka 15. Päivä ja vika palkka tulee syyskuun 15. Päivä

Ylioopisto-opiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja Ylioopisto-opiskelija » 02 Kesä 2020, 06:18

Ylioopisto-opiskelija kirjoitti:
01 Kesä 2020, 13:47
Hei,
Saan sopimuksen loppumaan 28.08.2020.

Mutta lasketaanko tuo "yhtäjaksoinen tulo" nyt palkanmaksuperusteisesti vai työaikaperusteisesti?

Sillä minä tosiaan saan palkan kuun 15. Päivä ja kuun viimeinen päivä. Eli siis, kesäkuulta tulee eka palkka 15. Päivä ja vika palkka tulee syyskuun 15. Päivä
Mutta tosiaan töitä lasketaan nyt tehtävän ajalta 01.06.2020 - 28.08.2020, koska tuo tarkistuspäivä on nyt 01.06.2020.

Mietin vaan, et kummin toi nyt menee, et täytyykö työsopimusta lyhentää entisestään (päättymään esim. 14.8, jolloin vika palkka tulisi elokuun lopussa), jotta nuo tuet saan?

Ei tunnu kukaan kelalta tietävän, kuinka tämä asia niinkuin menee

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Kesä 2020, 15:44

Hei Ylioopisto-opiskelija!

Palkan maksupäivällä ei ole merkitystä, koska tulot huomioidaan ansainta-ajan mukaisesti, eli sen mukaan milloin työ tehdään. Yleisessä asumistuessa jatkuvana tulona pidetään tuloa, joka jatkuu vähintään 3 kuukautta asumistuen myöntämis- tai tarkistamisajankohdasta.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi