Oleskelu Espanjassa yli 6kk/vuosi - Suomen sosiaaliturva?

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

aurinkolintu

Oleskelu Espanjassa yli 6kk/vuosi - Suomen sosiaaliturva?

Lukematon viesti Kirjoittaja aurinkolintu » 31 Touko 2020, 12:09

Hei,

Opiskelen ja työskentelen Suomessa vielä ainakin puolitoista vuotta ja minulla on Suomessa asunto, johon saan Kelan asumistukea. Muita tukia en nosta Kelasta. Miesystäväni asuu Espanjassa eikä ole EU-maiden kansalainen, ja suunnittelemme parisuhteen virallistamista (rekisteröimistä) Espanjassa ja oleskelulupakortin hankkimista hänelle perhesuhteen perusteella Espanjassa oleskelun helpottamiseksi, kunnes opintojeni päätyttyä muutan pysyvästi hänen luokseen Espanjaan. Hänen oleskelulupakorttiaan varten tarvitsen itse residencian eli oleskeluluvan Espanjassa, mikä ymmärtääkseni edellyttää yli 6kk vuodesta oleskelua Espanjassa ja osoitteenmuutosta Espanjaan niin, että siitä tulee virallinen asuinmaani, vaikka minulla yhä onkin asunto myös Suomessa (onko näin?). Oleskelisin Espanjassa statuksella "muu", sillä koska työni ja opiskeluni ovat Suomessa, en voi hakea residenciaa Espanjasta näiden syiden perusteella.

Mitä tämä tarkoittaisi Suomen sosiaaliturvan kannalta minun tapauksessani, kun oleskelisin Suomessa alle 6kk vuodesta? Saisinko yhä asumistukea Suomen asuntooni ja terveydenhoitoa Suomessa, vai siirtyisikö terveydenhoitoni Espanjaan ja vaatiiko tämä minulta erillistä sairausvakuutusta Espanjassa, vai riittääkö eurooppalainen sairaanhoitokortti? Vaikuttaisiko tämä residencia Espanjassa oikeuksiini työskennellä tai opiskella Suomessa, kun pystyn pääosin tekemään nämä etänä?

Vieras

Re: Oleskelu Espanjassa yli 6kk/vuosi - Suomen sosiaaliturva?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Touko 2020, 14:58

Tyhjään asuntoon voi saada asumistukea kolme kuukautta jos sinulla on asumistmenoja ja sitten se asumistuki loppuu,jos et palaan asumaan suomen asuntoon.

aurinkolintu

Lukematon viesti Kirjoittaja aurinkolintu » 31 Touko 2020, 15:59

Kiitos vastauksesta! Oman ymmärrykseni puolesta väännän vielä rautalangasta: voinko saada asumistukea asuntooni Suomessa koko vuoden, jos oleskelen esim. Espanjassa 2kk, Suomessa 2kk, Espanjassa 2kk jne. niin ettei asunto ole täällä yhtäjaksoisesti tyhjillään yli 3kk? Asuisin siis 6kk vuodesta vaihtelevin ajanjaksoin Suomessa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Touko 2020, 17:12

Eikö toi ole aika rankkaa,koska joudut heti täyttää uuden asumistukihakemuksen jotta se ehditään käsittelee.Tossahan voi tulla päällekkäisiä päätöksiä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Touko 2020, 17:15

Odota vielä kelan vastausta mutta suomessa ainakin pätee toi kolmen kuukauden sääntö eli kolme kuukautta voidaan maksaa tyhjästä asunnosta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Touko 2020, 19:40

Minä olen hoitanut homman niin, etten ilmoittele kenellekään koska olen ulkomailla ja koska suomessa. Asumistuki toimii koko ajan, mutta jos on pakko muuttaa "kirjat" Espanjaan, niin homma taitaa tyssätä siihen koska muutosta pitäisi ilmoittaa Kelaan.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Touko 2020, 19:58

mites sitten kun kelasta tulee asumistuentarkistushakemus ja se tulee tietääkseni paperisena niin mitä jos silloin ei ole suomessa niin miten sä täytät sen paperisen tarkistushakemuksen kun olet ulkomailla?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Touko 2020, 20:07

Se näkyy myös netissä vaikka tuleekin paperisena myös. Netissä hoidin asian viimeksi.

aurinkolintu

Lukematon viesti Kirjoittaja aurinkolintu » 31 Touko 2020, 21:59

Kiitos taas vastauksista! Sitä tässä juuri mietinkin, että meneekö homma yksinkertaisesti liian vaikeaksi asumistuen ja muun sosiaaliturvan kannalta, vai pitääkö miettiä muita vaihtoehtoja. Kelan vastausta odotellessa. :)

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Touko 2020, 23:06

Jos haluaa olla epärehellinen niin ei tartte sitten itkeä jos kela saa tietää ettet ole asunut suomessa ja joudut maksamaan liikaa maksettuja asumistukia takasin kelalle.Sehän on sitten mukavaa.Elä sitten joka päivä sen ajatuksen kanssa jos kela sen saa selville.Mutta jos epärehellinen toiminta ei aiheuta huonoa omaatuntoa niin sitten ei ole oneglma nostaa asumistukea vaikka asuu koko ajan ulkomailla.