Kesätyön kestosta ja päivämääristä

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kusymyys

Kesätyön kestosta ja päivämääristä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kusymyys » 30 Kesä 2020, 23:04

Hei!

Tulikin mieleeni, minkä pituinen on kuukausi, kun Kela tarkastelee mahdollisesti 3kk jatkuvaa tuloa?
Onko kuukausi tässä kontekstissa tasan 30vrk, 4 viikkoa vai tarkalleen päivämäärän mukaan katsottuna esim. 1.6.-30.6. VAI 1.6.-1.7.?

Jos asumistukeni tarkastusajankohta töiden vuoksi on 1.7. ja teen viimeisen työvuoroni vielä 30.9. niin tuo 3kk ei täyty? Vai pitäisikö varmuuden vuoksi lopettaa jo 29.9. ettei tule epäselvyyksiä.
Sen sijaan, jos viimeinen työvuoro on 1.10. tuo 3kk yksiselitteisesti täyttyy. Jos ymmärsin oikein?

Vaikka olen aloittanut työt jo 10.5. näin ollen tarkastusajankohta on 1.7. Pitääkö paikkansa?

Kaikki nämä kesätyötulot olen ottanut jo huomioon tukea hakiessani keskiarvotulossa niin, ettei se laske yli 200€/kk tai nouse 400€/kk keskimäärin vuositasolla tarkasteltuna.

Tarvitseeko keskiarvotuloa laskea nyt uudelleen töiden vuoksi tarkistettaessa 1.7. jos olen vasta tarkistanut asumistuen 1.4. uuteen asuntoon muutettuani ja esittänyt edellisen kesän tuloihin ja opintotukeen perustuvan arvion keskiarvotulosta?
Vai tuleeko byrokratian vuoksi tehdä nyt arvio uudelleen?

Ihmettelen tätä, sillä aiemmin minulla oli aina vuosittainen tarkastus heinäkuussa, koska olin aikoinaan kesällä alkanut saada tukea, kun 2017 opiskelijat siirtyivät asumistuen piiriin.
Tällöin, kun vuositarkistus oli muutenkin heinäkuussa, ei koskaan tarkistettu erikseen kesätyötulojen vuoksi, vaan esitin aina vuositarkastuksessa arvion keskiarvotuloista.

Kyllä tämä on monimutkaista, ja välillä vaikuttaa siltä, etteivät Kelan työntekijätkään ole näistä täysin perillä, vaan pitäisi kysyä esimieheltä, että saisi kunnon vastauksen.
Välillä vastaus riippuu, keneltä käsittelijältä sattuu kysymään...

Kela | opintotuki

Re: Kesätyön kestosta ja päivämääristä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Heinä 2020, 08:50

Hei!

Tulo huomioidaan jatkuvana tulona, jos se kestää vähintään 3 kuukautta. Kuukausi tässä yhteydessä tarkoittaa kokonaista kalenterikuukautta. Kohdallasi siis kolme kuukautta olisi ajanjakso 1.7. - 30.9. Jos tulosi kestävät vähintään tämän ajan, niin se on jatkuvaa tuloa. Jos jää vajaaksi, niin menee keskiarvotulona.

Jos työt ovat alkaneet 10.5. niin tarkistusajankohta on tosiaan 1.7. alkaen.

Jos tulosi on jo huomioitu aiemmassa tarkistuksessa kesänkin osalta oikein, niin ei tarvitse tarkistusta tehdä uudelleen. Tätä en kuitenkaan nyt täysin varmaksi pysty sanomaan näkemättä aiempaa päätöstäsi, joten jos haluat tämän vielä varmistaa, niin kannattaa olla asiakaspalveluumme yhteydessä.

Joissain tilanteissa vuositarkistuksen ajankohta voi siirtyä, jos esimerkiksi välitarkistus osuu lähelle sitä. Näitä tosin sitten käsittelijät arvioivat päätöstä tehdessään tarkemmin.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi