Asumistuen tarkistus

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Huolestunut Helmi

Asumistuen tarkistus

Lukematon viesti Kirjoittaja Huolestunut Helmi » 02 Heinä 2020, 23:25

Hei
Minun pitää toimittaa kelalle asumistuen vuosittainen tarkistus viimeistään 14.7 mennessä. Olen myös kesätöissä, joiden takia minun tuloni muuttuvat ja minun tulisi tehdä asumistuen tarkistus. Tarvitseeko minun tehdä erikseen asumistuen tarkistus tulojen muuttumisen takia, vaikka teen vuosittaisen asumistuen tarkistuksen heinäkuussa.

Työsopimukseni on ajalle 6.6-31.7 2020
Palkkatuloni on noin 1000€ kuussa.

Kela | opintotuki

Re: Asumistuen tarkistus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 03 Heinä 2020, 10:49

Hei Huolestunut Helmi!

Vuositarkistus tulee jättää pyynnön mukaisesti 14.7.2020 mennessä, jolloin tarkistusajankohta on 1.8.2020 alkaen.

Tulojen muutoksessa asumistuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen. Kertomasi mukaan työsi ovat alkaneet 6.6.2020, joten tarkistusajankohta tulojen muutoksen vuoksi on 1.8.2020.

Koska tarkistusajankohta molemmissa tilanteissa on sama, niin riittää kuin ilmoitat tulojen muutoksesta vuositarkistuksessa. Toimita liitteeksi kopio vasta alkaneen työn työsopimuksesta.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 04 Heinä 2020, 23:53

Kela | opintotuki kirjoitti:
03 Heinä 2020, 10:49
Hei Huolestunut Helmi!

Vuositarkistus tulee jättää pyynnön mukaisesti 14.7.2020 mennessä, jolloin tarkistusajankohta on 1.8.2020 alkaen.

Tulojen muutoksessa asumistuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen. Kertomasi mukaan työsi ovat alkaneet 6.6.2020, joten tarkistusajankohta tulojen muutoksen vuoksi on 1.8.2020.

Koska tarkistusajankohta molemmissa tilanteissa on sama, niin riittää kuin ilmoitat tulojen muutoksesta vuositarkistuksessa. Toimita liitteeksi kopio vasta alkaneen työn työsopimuksesta.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Heippa Kelan Täti
Semmoista kysyisin kun elokuun alussa tulee vuosi siitä kun asumistukeni tarkistettiin ja en ole saanut kelalta mitään kirjettä tuosta asumistuen vuositarkistuksesta.kysymys kuuluukin että kuinka paljon ennen se pitäisi tulla ja tuleeko se kysely kirjeenä vai vain tietona kelan omille sivuille?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 07 Heinä 2020, 08:49

Hei!

Monella opiskelijalla on vuositarkistusajankohta 1.8. Vuositarkistuksesta lähetetään kirje noin kuukautta ennen vuositarkistusajankohtaa. Kirjeessä pyydetään palauttamaan vuositarkistushakemus 15.7. mennessä.

Ajankohtaista henkilöasiakkaille: www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakk ... arkistus-1

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi