Asumisen tuet

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Huhhelisheijjaa

Asumisen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Huhhelisheijjaa » 03 Heinä 2020, 08:56

Hei,

Ystäväni, joka on myös opiskelijja, on muuttamassa asuntooni, jossa olen asunut jo noin vuoden ajan. Vuokranantaja ei halua tehdä uutta vuokrasopimusta, kunhan hoidamme vuokran maksun niikuin olemme sopineet, eli puoliksi. Pitääkö minun vai ystäväni ilmoittaa kelalle muutoksesta ja myöntääkö kela meille lisää asumistukea, vaikka emme tee ystävälleni alivuokraussopimusta tai uutta vuokrasopimusta?

Kela | opintotuki

Re: Asumisen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 03 Heinä 2020, 15:35

Hei Huhhelisheijjaa!

Yleinen asumistuki voidaan myöntää teille yhteiseksi tueksi näillä tiedoilla, eli uutta vuokrasopimusta ei tarvitse tehdä. Ymmärtääkseni saat itse nyt tukea asuntoon, joten sinun tulee tehdä tarkistushakemus ja ilmoittaa siinä ruokakunnan jäsenmäärän muutoksesta.

Jos ystäväsi saa itse tukea, niin silloin hänen tulee lakkauttaa oma tukensa.

Voitte toki valita sen, kumpi teistä hakee tukea tähän yhteiseen asuntoon.

Jos haluatte, että tuki ei ole teille yhteinen, eikä tulot vaikuta yhteisesti, niin silloin tulisi tehdä alivuokrasopimus tai molemmille oma vuokrasopimus ilman mainintaa vuokran yhteisvastuullisuudesta.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi