Asumistuki ja tulojen muutokset

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

anon74331

Asumistuki ja tulojen muutokset

Lukematon viesti Kirjoittaja anon74331 » 27 Heinä 2020, 13:00

Keväällä minulla ei ollut ole tuloja ja sain asumistukea. Sain 2kk määräaikaisen ja osa-aikaisen työsopimuksen ajalle huhti-toukokuu. Palkka noin 1200€/kk jonka ollessa jatkuvaa, saisin edelleen tukea, mutta vähemmän. Kuitenkin, lyhyen keston vuoksi katsotaan keskiarvotuloa, joten ilman muita tuloja saisin edelleen aiempaa asumistukea.

Vuotta aiemmassa päätöksessä samanlaisesta tilanteesta sanotaan: "Tuki maksetaan kuitenkin aikaisempien asumismenojen ja tulojen perusteella koska asumismenot ovat muuttuneet alle 50 euroa ja ruokakunnan tulot ovat nousseet alle 400 euroa." Tämän johdosta en nähnyt tarvetta nyt ilmoittaa tulojen muutoksesta, sillä vuoden keskiarvotuloni nousivat vain 200€/kk, ja työsuhteen kesto oli taas alle 3kk. Teinkö tässä kohtaa virheen, eli olisiko minun joka tapauksessa tullut pyytää tuen tarkistamista?

Toukokuun lopussa minulle kuitenkin tarjottiin uutta täysiaikaista sopimusta ajalle kesä-elokuu. Palkka n. 2400€/kk. Kesäkuussa tein Kelalle pyynnön asumistuen lakkauttamisesta kesäkuulta alkaen. Päätöksessä tuki lakkautettiin kuitenkin jo toukokuulta alkaen, siis ajalta jolloin olisin ollut oikeutettu. Perusteluna on työn aloittaminen 1.4. ja siitä seuraava tuen tarkistusajankohta 1.5.

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki ja tulojen muutokset

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 28 Heinä 2020, 09:44

Hei anon74331!

Vaikuttaisi, että lakkauttamispäätös on annettu oikein. Koska aloitit työn jo huhtikuussa ja työskentely on jatkunut elokuulle asti, niin siinä tilanteessa asumistuki olisi pitänyt tosiaan tarkistaa jo 1.4 työn aloittamisen vuoksi.

Halutessasi voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme, jolloin päätöstäsi voidaan henkilökohtaisemmin vielä tarkistaa.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi