Asumistuki

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Vieras

Asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Heinä 2020, 22:15

Olen 17-vuotias ja olen muuttamassa omilleni samalle paikkakunnalle, jossa vanhempani asuvat. Saan opintotukea. Voinko saada yleistä asumistukea ja vaikuttavatko vanhempieni tulot sekä sama paikkakunta siihen?

Vieras

Re: Asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Heinä 2020, 22:24

Sinulla on mahdollisuus hakea asumistukea,koska opintotuki katsotaan riittäväksi tuloksi asumistukeen ala-ikäisellä.Vanhempansa kodista erillään asuva alaikäinen lapsi katsotaan yleensä vanhempansa ruokakuntaan kuuluvaksi eikä hän voi saada omaa asumistukea. Kuitenkin jos itsenäisesti asuvalle alaikäiselle on myönnetty esimerkiksi opintotuki, hänelle voidaan myöntää myös yleinen asumistuki.Vanhempien tulot eivät vaikuta lapsen asumistuen määrään.

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 28 Heinä 2020, 14:37

Hei!

Mikäli itsenäisesti asuvalla alaikäisellä henkilöllä on ansiotuloja, niihin verrattavia tai niitä korvaavia tuloja, että hänen voidaan katsoa itsenäisesti elättävän itsensä ja hän vastaa itse asumismenoistaan, on yleinen asumistuki alaikäiselle mahdollinen. Riittävänä tulona voidaan huomioida myös opintoraha, oppimateriaalilisä tai opintolainan valtiontakaus, opintolainan nostoa ei kuitenkaan edellytetä. Vanhempien tulot tai heidän asuinpaikkakunta eivät vaikuta yleiseen asumistukeen, kun asumistuki myönnetään alaikäiselle itsenäisenä ruokakuntana.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi