Opintolaina

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Vieras2803

Opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras2803 » 18 Loka 2020, 10:26

Hei olen täysi-ikäinen opiskelia ja olen muuttamassa kaverin kanssa yhdessä mutta teemme kuitenkin erilliset vuokrasopimukset. Saan opinto tukea ja asumistukea mutta en tiedä saanko opintolainaa enkä haluaisikaan nostaa sitä. Onko mahdollista saada perustoimeentulotukea?

Vieras

Re: Opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Loka 2020, 10:38

Vieras2803 kirjoitti:
18 Loka 2020, 10:26
Hei olen täysi-ikäinen opiskelia ja olen muuttamassa kaverin kanssa yhdessä mutta teemme kuitenkin erilliset vuokrasopimukset. Saan opinto tukea ja asumistukea mutta en tiedä saanko opintolainaa enkä haluaisikaan nostaa sitä. Onko mahdollista saada perustoimeentulotukea?
Opiskelijallakin voi olla oikeus toimeentulotukeen, mutta täysi-ikäisellä opiskelijalla toimeentulotukea hakiessa opintolaina lasketaan aina tuloksi olipa sitä ottanut tai ei. Siksi opiskelijat eivät pääsääntöisesti toimeentulotukea saa. Toimeentulotuki ei muutenkaan ole opiskelijan ensisijainen tuki eikä se ole tarkoitettu opintojen rahoittamiseen.

Vieras2803

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras2803 » 18 Loka 2020, 10:45

Hei olen täysi-ikäinen opiskelia ja olen muuttamassa kaverin kanssa yhdessä mutta teemme kuitenkin erilliset vuokrasopimukset. Saan opinto tukea ja asumistukea mutta en tiedä saanko opintolainaa enkä haluaisikaan nostaa sitä. Onko mahdollista saada perustoimeentulotukea? En opiskele kuitenkaan vielä korkeammas koulussa vaan perus amiskassa. Perheelläni ei ole yhtään tuloja.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Loka 2020, 14:13

Sun perheen tulot tai tulottomuus ei vaikuta sun tukiin kun olet täysi-ikäinen ja asut itsenäisesti eli et enää vanhempiesi kanssa. Toimeentulotuessa opintolaina lasketaan tuloksi nostitpa sen tai et just kuten edellä on vastattu. Toimeentulotuki ei oo tarkoitettu opiskelun rahoittamiseen vaan sitä varten on opintotuki eli opintoraha ja -laina. Tämä on sama kaikille eli todennäköisesti kitiset ihan turhaan toimeentulotukea. Poikkeuksia ovat esim. lastensuojelun jälkihuollossa olevat joilta ei edellytetä opintolainan ottamista. Jos et halua ottaa lainaa niin se on oma ongelmasi ja menet sitten vaikka töihin.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 19 Loka 2020, 12:08

Hei

Voit itse päättää, nostatko opintolainaa vai et, ja kuinka paljon nostat, jos nostat. Sellaista vaihtoehtoa ei kuitenkaan ole, että opiskelija päättää olla nostamatta opintolainaa ja saisi vastaavan rahan Kelasta toimeentulotukena.

Jos haet toimeentulotukea, Kela laskee, että opintolaina 650 e/kk on sinulla tulona (muun opintotuen ja asumistuen lisäksi), jos ei ole mitään estettä sille, että et voisi opintolainaa nostaa.

Kun opiskelijan tulona huomioidaan opintoraha, opintolaina ja asumistuki, hän ei yleensä voi saada toimeentulotukea. Sen saaminen on mahdollista, jos on poikkeuksellisen suuria hyväksyttäviä menoja. Voit kokeilla toimeentulotuen laskurilla.

Jos ja kun olet ammattiin valmistumassa, ei opintolainan käyttöä kannata pelätä. Jos nostat opintolainaa harkiten sen verran, että pärjäät, uskon, että lainan takaisinmaksu ei tule olemaan ongelma.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi