asumistuki

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

jaad2

asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja jaad2 » 16 Huhti 2021, 11:36

Moi
Olisin muuttamassa kaverini kanssa kimppakämppään nyt kesällä. Kaverini on vakitöissä ja itse olen opiskelija joten hakisin asumistukea opintojeni vuoksi. Olisimme tekemässä erilliset vuokrasopimukset, joilla vuokraamme molemmat vain osan asunnosta eli siis maksamme molemmat puolet vuokrasta. Kuulunko tuolla järjestelyllä omaan ruokakuntaan? Kun kelan sivuilla lukee näin: "Jos vuokraatte asunnon osat erillisillä vuokrasopimuksilla, kuulutte eri ruokakuntiin, jos ette ole avo- tai aviopuolisoita tai lähisukulaisia tai vuokrasopimuksen tai sen liitteen mukaan vastuussa koko asunnon vuokrasta."
Tuo "sen liitteen mukaan vastuussa koko asunnon vuokrasta" mietityttää kun käytännössä olemme yhdessä vastuussa koko vuokrasta omilla vuokrasopimuksilla eli yhdessä maksamme koko asunnon vuokran.

Toisena kysymyksenä jos haen syksyllä tuota asumistukea niin vaikuttavatko kesän tuloni syksyllä alkavaan asumistukeen. Minulla on siis säännöliset tulot touko-elokuun, mutta hakisin asumistukea vasta syyskuusta lähtien jolloin minulla ei enään olisi töistä säännöllisiä tuloja.

Kela | opintotuki

Re: asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 16 Huhti 2021, 15:16

Hei jaad2!

Jos vuokrasopimuksista ilmenee, että olette yhdessä vastuussa koko asunnon vuokrasta, niin siinä tilanteessa kuulutte samaan asumistuen ruokakuntaan. Jos yhteisvastuusta ei ole mainintaa ja molemmat olette omasta osasta vastuussa, niin silloin voitte hakea tukea omina erillisinä ruokakuntina. Asia kuitenkin tutkitaan tarkemmin Kelassa aina hakemuksen käsittelyvaiheessa, joten ennakkopäätöstä ruokakunnan muodostumisesta emme voi tällä palstalla antaa.

Tulot katsotaan asumistuessa hakemisajankohdasta alkaen eli edellisen kesän tulot eivät vaikuta, mutta jos vaikka sama työ jatkuu vielä syksyllä, voidaan kesän tuloja käyttää apuna arvioidessa syksyn tuloja. Asumistuki myönnetään aina vuodeksi kerrallaan, jolloin mahdollisia tulevia vuoden tuloja tarkastellaan. Hakemukseen voi näin ollen ilmoittaa, jos on jo tässä vaiheessa tietoa ensi kesän kesätöistä.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi