Asumistuki, työt ja vanhempien rahallinen tuki

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

mitentoimin

Asumistuki, työt ja vanhempien rahallinen tuki

Lukematon viesti Kirjoittaja mitentoimin » 20 Huhti 2021, 16:35

Hei!

Olen tänä keväänä ylioppilaaksi valmistuva lukiolainen, mutta muutin yksin asumaan uudelle paikkakunnalle jo tänä keväänä muista kuin opiskelusyistä. Sain huhti- ja toukokuulle opintotuen n. 250€/kk, ja asumistuen n. 416€/kk tämänhetkisen vuokrasopimukseni loppuun eli 31.8.2021 asti. Hakemukseen merkitsin, että muita tuloja ei ole, sillä en käy/ole saanut vielä töitä.

Miten tulevana kesänä tulisi huomioida (erityisesti asumistuen suhteen) mahdollisten töiden ja vanhempien antaman rahallisen avun määrä? Vanhempani tukevat minua nytkin hieman rahallisesti sillä muuten en pystyisi tulemaan toimeen. Onko tässä joku yläraja, että kuinka paljon he saavat minulle antaa rahaa/saan itse tienata, ennen kuin tuet laskevat? Pääsen todennäköisesti aloittamaan korkeakouluopinnot syksyllä ja toivon että silloin olisin jo tilanteessa jossa vanhempieni ei tarvitse enää auttaa minua, joten koitan nyt hoitaa asiat niin, että saan varmasti tukia syksyllä.

Mitä siis tulee huomioida/kannattaa tehdä tässä tilanteessa?
Kiitos!

Vieras

Re: Asumistuki, työt ja vanhempien rahallinen tuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Huhti 2021, 16:51

Vanhempien tuki ei vaikuta mitenkään asumistukeen. Työtulot tietysti vaikuttaa. Asumistuki tulisi tarkistaa, jos tulot nousee 400 euroa tai enemmän kuukaudessa, edelliseen päätökseen verrattuna.

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki, työt ja vanhempien rahallinen tuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 21 Huhti 2021, 09:56

Hei mitentoimin!

Asumistuen tarkistus tulee tehdä jos nykyiseen päätökseen nähden tulot nousevat 400 eur/kk tai enemmän. Tuloiksi ei katsota vanhempiesi antamia avustuksia, eli niitä ei tarvitse ilmoitella.

Täältä näet huomioitavat tulot: www.kela.fi/asumistukeen-vaikuttavat-tulot

Jos et voi opiskella kesäaikana, etkä saa töitä, niin suosittelen tutustumaan toimeentulotuki etuuteen, jota saattaisi tilapäisesti saada. Siinä etuudessa tosin huomioidaan mahdolliset avustuksetkin. Laskurilla voi tehdä arvion tuen määrästä.

www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat
www.kela.fi/laskurit#toimeentulotuki

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi