Sairaslomalle vanhempainvapaalla

Kuinka pitkä on isyysvapaa? Miten äitiysraha lasketaan? Kysy meiltä. Kela-Kerttu neuvoo.

Valvoja: Kela-Kerttu

Leikkonen

Sairaslomalle vanhempainvapaalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Leikkonen » 26 Loka 2018, 14:59

Hei,
olen vanhempainvapaalla oleva äiti. Minulle tehdään pikaisella aikataululla leikkaus, joka vaatii sairaalassaoloa. Leikkaus tehdään 14.11. Leikkauksen jälkeen olen sairaslomalla kaksi viikkoa ja en mm. saa nostella mitään painavaa, kuten 4 kk ikäistä vauvaani. Miten hoidan samanaikaiset sairasloman ja vanhempainvapaan? Isä tulisi mielellään hoitamaan vauvaa oman sairaslomani ajaksi, voiko hän ottaa vanhempainvapaata tuoksi ajaksi? Voiko työnantaja kieltää häneltä vanhempainvapaan, koska sen tulisi alkaa jo 2.5 viikon kuluttua? Miten haen sairaspäivärahaa itse? Minkälaisia hakemuksia meidän tulisi tässä tilanteessa tehdä?

Marian71

Sairastuminen hoitovapaan aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Marian71 » 27 Loka 2018, 14:15

Hei!

Voiko hoitovapaalla saada sairaspäivärahaa? En saa tällä hetkellä hoitotukea eikä tuloja ole. Sairastuin vakavasti, tutkimukset ovat kesken ja tulossa on leikkaus, joka vaatii sairaalahoitoa, ja sen jälkeen tarvitsen kotona ajoittain apua lapsen kanssa. Tuleeko omavastuupäiviä ja mistä ne lasketaan (diagnoosista? leikkauksesta?)?

Viestiketju siirretty sairastamisen palstalta.

Kela-Kerttu

Re: Sairaslomalle vanhempainvapaalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 30 Loka 2018, 10:13

Hei!

Nimimerkille Leikkonen: Kysymyksestäsi ei käy ilmi, oletko tällä hetkellä äitiysrahakaudella vai vanhempainrahakaudella. Mikäli äiti ei kykene hoitamaan lasta sairauden vuoksi, voidaan äitiysrahaa poikkeuksellisesti maksaa isälle vanhempainrahana.

Voit siis itse hakea sairauspäivärahaa ja isä vanhempainrahaa. Hakemukset voi toimittaa asiointipalvelun kautta. Isän vanhempainraha hakemukseen kannattaa mainita tilanteenne tarkemmin sekä antaa selvitys, jos hakemus saapuu myöhässä. Vanhempainrahaa tulee hakea viimeistään 1 kk ennen vanhempainvapaan alkamista.

Teidän tulee selvittää isän työnantajan kanssa, onko vanhempainvapaalle jääminen mahdollista. Oikeudet isän vanhempainrahaan sekä äidin sairauspäivärahaan selvitetään tarkemmin hakemuksien perusteella.

Tässä vielä ohjeistusta hakemiseen liittyen:
www.kela.fi/vanhempainraha-nain-haet
www.kela.fi/sairauspaivaraha_nain-haet

Nimimerkille Marian71: Hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin, joten siihen liittyen sinun on oltava yhteydessä työnantajaasi. Siirsin kysymyksesi vielä sairauspäivärahan osalta sairausajan etuuksien palstalle. Pääsen kysymykseesi tästä.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi