Opintolainan nostaminen

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

tikkida

Opintolainan nostaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja tikkida » 02 Syys 2019, 11:45

Hei,
Olen vaihtamassa ensi syksynä alaa. Mietin, kannattaako minun nostaa opintolainaani nyt vai vai vasta myöhemmin? Eli kun olen käyttänyt kandin opintotukikuukaudet ( alanvaihdosta johtuen ennen kandin valmistumista), niin pystyisinkö kuitenkin nostamaan "varastoon" jäänyttä lainaa, vai jääkö minulta sitten lainakin saamatta?

Kela | opintotuki

Re: Opintolainan nostaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Syys 2019, 13:24

Hei!
Opintolaina myönnetään aina vain niille kuukausille, joille saat myös opintorahaa. Eli kun kandikuukautesi tulevat täyteen, et voi saada opintorahaa etkä opintolainan valtiontakausta ennen kuin olet suorittanut kandin tutkinnon ja jatkat maisteriopintoihin.
Ystävällisin terveisin Reeta | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

OttoS

Lukematon viesti Kirjoittaja OttoS » 11 Syys 2019, 10:54

Hei. Nostin opintolainan ensimmäisen erän 1.8.2019, ja tässä kun on ollut menoja muuton ynm ajankohtaisten asioiden takia aika paljon, niin kysynkin, että voiko opintolainaa nostaa pienen erän lisää ennen seuraavaa nostopäivää, eli 1.1.2020?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Syys 2019, 13:23

Hei OttoS!

Jos olet nostanut koko syyslukukauden lainan, et voi saada enempää lainaa kuin vasta 1.1.2020. Nostoa ei ole mahdollista aikaistaa.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi