Opintolainahyvitys?

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

jj551

Opintolainahyvitys?

Lukematon viesti Kirjoittaja jj551 » 14 Tammi 2020, 15:49

Hei!

Haluaisin tietää, mihin mennessä minun pitää valmistua, jotta saan opintolainahyvityksen.
Aloitin siis ensimmäiset ammattikorkeakouluopinnot (240 op) syksyllä 2016 ja otin silloin opintolainaa yhden lukuvuoden ajan. Keskeytin kyseisen tutkinnon, mutta aloitin heti syksyllä 2017 toisen ammattikorkeakoulututkinnon (210 op), jota opiskelen edelleen. Siitä seuraavan kerran otin opintolainaa 2018 syksyllä. Nämä molemmat lainat on laskettu yhteen, mutta miten lasketaan se "määräaika" johon mennessä minun tulee valmistua, kun olen ottanut ensimmäisen kerran lainaa tuon edellisen koulun alkaessa, joka on ollut opintopisteiltään pidempi koulutus kuin nykyinen?

Kela | opintotuki

Re: Opintolainahyvitys?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 15 Tammi 2020, 10:55

Hei jj551!

Kerroit aloittaneesi ensimmäiset korkeakouluopinnot syksyllä 2016, joten määräajan laskenta alkaa sieltä alkaen. Opiskeluaikasi alkaa siis sen lukukauden alusta, jolloin olet ottanut vastaan ensimmäisen opiskelupaikkasi missä tahansa korkeakoulussa. Opiskeluaika päättyy sen lukukauden viimeiseen päivään, jonka aikana suoritat tutkinnon.

Määräaika taas lasketaan sen tutkinnon mukaan, jonka suoritat eli tilanteessasi tutkinnon laajuus on 210 op.

Näiden antamiesi tietojen perusteella sinun tulee suorittaa tutkinto 31.7.2020 mennessä.

Laskennassa voi käyttää apuna sivuiltamme löytyvää opintolainahyvityksen laskuria. Kelan laskurit löydät osoitteessa:
www.kela.fi/laskurit

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi