Opintotuki aikuisopiskelijalle perustutkintoon

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

piateatronfi

Opintotuki aikuisopiskelijalle perustutkintoon

Lukematon viesti Kirjoittaja piateatronfi » 20 Huhti 2021, 10:16

Olen käyttänyt kaikki niin sanotut alkuperäiset opintotukeni aikaisempien opintojeni aikana. Olen nyt vaihtamassa alaa ja olen tullut hyväksytyksi Koulutuskeskus Salpaukseen suorittamaan perustutkintoa päiväopinnoissa. Pystynkö hakemaan opintotukea tällaiseen opiskeluun Kelalta? Opintolainaa en ajatellut ottaa.

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki aikuisopiskelijalle perustutkintoon

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Huhti 2021, 15:22

Hei piateatronfi!

Voit hakea opintotukea. Jos suoritat ammatillista perustutkintoa, voit saada opintotukea 10 kuukaudeksi lukuvuodessa. Voit saada opintotukea opintojen ensimmäisen vuoden aloituskuukaudelta ja viimeisen vuoden päättymiskuukaudelta, jos kuukaudessa on vähintään 18 opiskeluaikaan kuuluvaa päivää. Tuen saamiseen perustutkinnon suorittamista varten ei vaikuta aikaisemmin käyttämäsi opintotukikuukaudet, koska kyse on toisen asteen opinnoista.

Ohjeet hakemiseen löydät täältä: www.kela.fi/opintotuki-nain-haet

Ystävällisin terveisin
Päivikki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi