Opintolainahyvitys tutkintoon määräajassa

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Lainahyvitys

Opintolainahyvitys tutkintoon määräajassa

Lukematon viesti Kirjoittaja Lainahyvitys » 23 Heinä 2021, 02:01

Hei,

Olen suorittamassa juuri opintojani loppuun ja minulla on kysymys opintolainahyvityksestä:

Olen päässyt korkeakouluun syksyllä 2015, mutta siirsin aloitusta vuodella syksylle 2016 varusmiespalveluksen takia. Suoritin palveluksen syksyllä 07/2015-12/2015 yht. 165 päivää. En aloittanut opintojani keväällä 2016, koska opinto-ohjelmassani kurssit tulisi suorittaa tietyssä järjestyksessä.

Onko täten pätevä, että minun tavoiteaikani (opintoni ovat yht. 300op) olisi valmistua 12/2021 mennessä vai 07/2022 mennessä?

Teen maisteritutkintoani ulkomailla yliopistossa, jossa lukukausi menee tammikuulle asti. Pro gradu -tutkielmani voin ainoastaan palauttaa syyskuussa 2021 tai tammikuussa 2022 (eikä esim. loka-joulukuussa), joten onko tämä validi minusta riippumaton syy max. 3kk liian pitkään tutkinnon suoritusaikaan mikäli palauttaisin tammikuussa 2022 (mikäli deadlineni on 12/2021).

Kela | opintotuki

Re: Opintolainahyvitys tutkintoon määräajassa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 23 Heinä 2021, 16:08

Hei Lainahyvitys!

300 opintopisteen kokonaisuudessa opintojen valmistumisen määräaika on 6 lukuvuotta. Määräaikaa aletaan laskea siitä alkaen, kun otit opiskelupaikan vastaan.

Jos et suorita tutkintoa määräajassa, voit silti saada opintolainahyvityksen, jos opintosi ovat hidastuneet hyväksyttävän syyn vuoksi.

Varusmiespalveluksen suorittaminen on hyväksyttävä syy, samoin kuin ulkomaisen korkeakoulun tutkintotodistuskäytännöt tai Suomen lukukausista poikkeavat lukukausien alkamis- ja päättymisajat.

Yhden lukukauden aikana vähintään 30 päivää kestänyt palveluskausi (tai etuuden maksukausi) pidentää määräaikaa 0,5 lukuvuodella. Lukukaudet ovat 1.1.–31.7. tai 1.8.–31.12.

Jos opiskeluaikasi tulee olemaan liian pitkä, saat Kelalta hylkäävän päätösehdotuksen opintolainahyvityksestä. Jos sinulla on hyväksyttävä syy opintojen hidastumiselle, pyydä Kelaa käsittelemään asia uudelleen.

Tee uudelleenkäsittelypyyntö myös silloin, kun ulkomaisessa korkeakoulussa suoritetun tutkinnon suorittamisaika on ollut enintään 3 kuukautta liian pitkä ja kun se on johtunut sinusta riippumattomasta viivästyksestä tutkintotodistuksen saamisessa tai siitä, että ulkomaisessa korkeakoulussa on käytössä Suomen lukukausista poikkeavat lukukausien alkamis- ja päättymisajat.

Ystävällisin terveisin
Sinikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi