Opintolainahyvitys uusissa opinnoissa

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kysyja2020

Re: Opintolainahyvitys uusissa opinnoissa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kysyja2020 » 08 Tammi 2020, 14:58

Moikka!

Olen ottanut opintolainaa ammattikoulua käydessä. (2016) Nyt kun lähden opiskelemaan ammattikorkeakouluun niin olenko oikeutettu opintolainahyvitykseen vaikken ottaisi uutta lainaa AMK:n aikana?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Tammi 2020, 10:56

Hei Kysyja2020!

Ainoastaan korkeakouluopintojen aikana nostettu opintolaina voidaan huomioida opintolainahyvityksessä.
Edellytyksistä löytyy lisätietoa sivuiltamme: www.kela.fi/opintolainahyvitys

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Hpc

Lukematon viesti Kirjoittaja Hpc » 10 Maalis 2020, 20:03

Hei, vuonna 2012 aloitin opinnot korkeakoulussa. Ne jäivät kuitenkin lähes heti kesken. Vuonna 2018 aloitin uudet opinnot ammattikorkeakoulussa ja tavoite on valmistua 210op 2,5 vuodessa. Ensimmäisissä opinnoissa en nostanut lainaa. Onko minun mahdollista saada hyvitystä?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Maalis 2020, 15:17

Hei Hpc!

Kerroit aloittaneesi ensimmäiset korkeakouluopinnot vuonna 2012, joten sen perusteella sinun ei ole mahdollista saada opintolainahyvitystä. Hyvitykseen on oikeutettu ne opiskelijat, jotka ovat aloittaneet ensimmäiset korkeakouluopinnot 1.8.2014 tai sen jälkeen.

Tilanteessasi kuulut siis opintolainavähennyksen piiriin ja tutkinnon suorittamisajan laskeminen alkaa ensimmäisen korkeakouluopiskelupaikan vastaanottamisesta. Sillä ei ole merkitystä, vaikka et ole aiemmissa opinnoissa nostanut ollenkaan opintolainaa tai myöskään sillä, että olet keskeyttänyt aiemmat opinnot.

Lisää opintolainavähennyksestä voit lukea osoitteessa:
www.kela.fi/opintolainavahennys

Ystävällisin tervesin
Taru | Kela opintotuki

Lainakysymys

Lukematon viesti Kirjoittaja Lainakysymys » 20 Heinä 2021, 12:52

Hei!
Otin vastaan Aalto-yliopistosta opiskelupaikan kevään 2018 yhteishaussa ja olin poissa ensimmäisen vuoden asepalveluksen vuoksi. Tämän jälkeen opiskelin vuoden ja nostin 2400€ opintolainaa.
Tulin kuitenkin tulokseen, että kyseinen ala ei ollut itseäni varten ja vaihdoin Maanpuolustuskorkeakouluun, jossa suoritan nyt 210 op kandidaatin tutkintoa. Voinko saada opintolainan hyvitystä, mikäli nostan nyt lisää opintolainaa ja valmistun nykyisestä tutkinnosta määräajassa?

pasi m

Lukematon viesti Kirjoittaja pasi m » 22 Heinä 2021, 03:14

hei, olen 2020 suorittanut ammattikoulututkinnon ja nostanut 3250 euroa opintolainaa, kysymys kuuluu: voinko nostaa opintolainaa uudelleen uudessa ammattikoulututkinnossa, jonka olen aloittamassa 2022?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 23 Heinä 2021, 09:51

Hei!

Nimimerkille Lainakysymys:
Opintolainahyvitys on siis mahdollista saada, jos valmistut määräajassa. Tämä määräaika aloitetaan laskemaan siitä kun olet vastaanottanut ensimmäisen opiskelupaikan korkeakoulussa. Opiskelupaikan voi vaihtaa, mutta määräajan laskeminen ei ala alusta. Asepalvelus kuitenkin pidentää määräaikaa.

Voit lukea lisää opintolainahyvityksestä osoitteessa www.kela.fi/opintolainahyvitys. Sivuilla on kerrottu tarkemmin esimerkiksi määräajan pidentämisestä. Oikeus hyvitykseen tutkitaan tarkemmin kun valmistut.

Nimimerkille pasi m:
Voit saada Kelasta opintolainan takauksen, jos sinulla on opintotukikuukausia jäljellä ja opintotuki myönnetään sinulle. Lainan myöntämisestä päättää sitten pankki.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki

yliopisto-opiskelija16

Lukematon viesti Kirjoittaja yliopisto-opiskelija16 » 02 Elo 2021, 12:58

Hei!

Aloitin 2016 luonnontieteellisessä tiedekunnassa ja suoritin siellä kandidaatin tutkintoni vuonna 2019. Tämän jälkeen hain teknilliseen tiedekuntaan maisterivaiheeseen, josta minun tulisi valmistua tänä syksynä. Hain kuitenkin tänä keväänä opiskelemaan toista maisteritutkintoa ja kyselisinkin, onko minun mahdollista saada tähän tutkintoon opintolainan hyvitystä. En ole ottanut ollenkaan lainaa opiskeluaikoina, mutta nyt hain sitä ensimmäistä kertaa. En ole varma, onko laina nyt menossa nykyiseen tutkintooni vai seuraavaan tutkintooni? Jos laina meneekin nykyiseen tutkintooni niin onko minulla mahdollista saada sitä kautta hyvitystä, koska valmistun määräajassa sieltä.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 03 Elo 2021, 11:25

Hei yliopisto-opiskelija16!

Opintolainahyvitys on mahdollinen, jos opiskelija suorittaa tutkinnon määräajassa. Kela laskee, että opiskeluaika alkaa sen lukukauden alusta, jolloin opiskelija on saanut ensimmäisen opiskeluoikeuden tutkinto-opintoihin missä tahansa korkeakoulussa. Opintolainahyvityksen voi saada vain ensimmäisestä Suomessa tai ulkomailla suoritetusta korkeakoulututkinnosta. Kela huomioi kaikki korkeakouluopintojen aikana nostetut opintolainat täysimääräisesti, mutta yhteismäärän osalta kuitenkin enintään enimmäislainamäärän verran. Opiskelija saa yleensä päätöksen opintolainahyvityksestä automaattisesti tutkinnon suorittamisen jälkeen. www.kela.fi/opintolainahyvitys.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki