Opintolainahyvitys, kandi suomessa + maisteri Ruotsissa

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

min97

Opintolainahyvitys, kandi suomessa + maisteri Ruotsissa

Lukematon viesti Kirjoittaja min97 » 20 Loka 2021, 15:33

Hei!

Opiskelen tällä hetkellä Ruotsissa 2 vuoden maisterintutkintoa ja olen valmistumassa ensi lukukaudella (kevät 2022). Tätä ennen olen tehnyt kandin 3 vuodessa Suomessa, syksy 2016- kevät 2019. Olen siis valmistumassa 6 vuodessa kandi+maisteriksi. Miten opintolainahyvitys menee osaltani, lasketaanko hyvityksen määrä Suomessa opiskelun vai ulkomailla opiskelun mukaan? Hyvityshän on suurempi jos suorittaa tutkinnon ulkomailla.

Kela | opintotuki

Re: Opintolainahyvitys, kandi suomessa + maisteri Ruotsissa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 21 Loka 2021, 15:21

Hei min97!

Opintolainahyvitys on mahdollinen, jos opiskelija suorittaa tutkinnon määrä ajassa. Kela laskee, että opiskeluaikasi on alkanut sen lukukauden alusta, jolloin olet saanut ensimmäisen opiskeluoikeutesi tutkinto-opintoihin missä tahansa korkeakoulussa.

Kun opiskelija suorittaa korkeakoulututkinnon ulkomailla, niin siitä pitää ilmoittaa Kelalle kahden vuoden kuluessa tutkinnon suorittamisesta.

Kela huomioi kaikki korkeakouluopintojen aikana nostetut opintolainat täysimääräisesti, mutta yhteismäärän osalta enintään enimmäislainamäärän verran.

Opintolainahyvityksen enimmäismäärä lasketaan niin, että jokaista lukuvuotta kohti huomioidaan 9 kuukauden laina ja lukukautta kohti 5 kuukauden laina. Hyvityksessä huomioitava lainamäärä on enintään

• 400 e/kk suomalaisessa korkeakoulussa suoritetussa tutkinnossa
• 700 e/kk ulkomaisessa korkeakoulussa suoritetussa tutkinnossa.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

min97

Lukematon viesti Kirjoittaja min97 » 22 Loka 2021, 10:44

Moi, kiitos vastauksesta. Varmistaisin vielä, että minun ei siis tarvitse hakea hyvitystä kandista ja maisterista erikseen? Vaikka ne onkin suoritettu eri maissa. Eli haen hyvitystä ensi vuonna valmistumisen jälkeen?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 22 Loka 2021, 15:17

Hei min97!

Ymmärsit aivan oikein.

Sinun ei tarvitse hakea hyvitystä erikseen, vaan Kela antaa automaattisesti päätöksen ensi vuonna valmistumisen jälkeen.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi