Rahat totaalisesti loppu, mitä vaihtoehtoja?

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

epatoivoinen_opiskelija

Rahat totaalisesti loppu, mitä vaihtoehtoja?

Lukematon viesti Kirjoittaja epatoivoinen_opiskelija » 26 Loka 2021, 19:15

Hei,

olen vakavasti mt-ongelmainen korkeakouluopiskelija. Olen nostanut kolme vuotta opintotukea, mutta nyt en enää saa sitä. En pysty opiskelemaan tavoiteajassa, ja näissä olosuhteissa vielä vähemmän kuin normaalisti. Olen siis elänyt puoli vuotta ilman tukia, käytännössä seurakunnan ruokakassit ovat pitäneet minut hengissä. Lääkäriin pääsy kesti monta kuukautta, sitten minulle kirjoitettiin sairausloma loka-, marras- ja joulukuun ajaksi. Sekä Kela että YTHS ovat ehdottaneet sairausloman hakemista jo aiemmin, mutta nyt kun sitä vihdoin sain, niin Kela on nyt käsitellyt hakemustani lähes kuukauden, ja ilmeisesti asia on Kelan lääkärin pöydällä. Pelkään, että hakemus hylätään.

Olen jo nyt joutunut ottamaan velkoja vuokranmaksuun enkä oikeasti enää tiedä, millä maksan tulevan kuun vuokran vajaan viikon päästä. Jääkaappini on tyhjä. En näe tästä tilanteesta enää kuin yhden mahdollisen poispääsyn. Mikä neuvoksi?

Vieras

Re: Rahat totaalisesti loppu, mitä vaihtoehtoja?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Loka 2021, 20:21

Toimeentulotuki.Oletko ikinä kuullut toimeentulotuesta?

https://www.kela.fi/toimeentulotuki

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 27 Loka 2021, 10:50

Hei epatoivoinen_opiskelija!

Voit tosiaan hakea toimeentulotukea kun odotat päätöstä sairauspäivärahasta. Kun olet toimittanut hakemuksen ja liitteet, voit olla yhteydessä meihin niin voimme katsoa voisiko hakemuksen käsitellä kiireellisenä.

Voit myös hakea yleistä asumistukea, jos et sitä jo saa. Asumistuki ei ole sidonnainen opintoihin. Sairauspäivärahassa on tällä hetkellä useamman viikon käsittelyaika, mutta kyllä päätös varmasti pian tulee.

www.kela.fi/toimeentulotuki
www.kela.fi/yleinen-asumistuki
www.kela.fi/soita-kelaan

Tsemppiä jatkoon!

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Nbvcx

Lukematon viesti Kirjoittaja Nbvcx » 29 Loka 2021, 19:26

Ota yhteyttä kunnan sosiaalityöhön, niin saat sosiaaliohjaajan selvittämään tilannettasi ja auttamaan eri tukien hakemisessa. Jos et itse jaksa hakea apua, pyydä jotain läheistäsi ottamaan sosiaalitoimistoon yhteyttä.

Jos olet alle 29v niin myös kunnan etsivä nuorisotyöntekijä voi olla tukenasi.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Loka 2021, 21:52

Ei taida aloittaja saada rahoja ajoissa kun vajaa viikko aikaa ja viikonloppuna ei asioille voi tehdä mitään.Heti maanantaina vaan pitää laittaa hakemus jos haluaa että saa rahat vuokraan mahdollisimman pian.

Jos maksu ei ehdi säännölliseen maksupäivään, se on pankkitililläsi 2 pankkipäivän kuluessa päätöksen teosta.Ja koska hakemusta ei ole tehty niin kysyjä saa vasta kahden päivän kuluttua päätöksetä rahat tilille.Taitaa tulla se vuokran eräpäivä vastaan.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Marras 2021, 08:36

Vieras kirjoitti:
29 Loka 2021, 21:52
Ei taida aloittaja saada rahoja ajoissa kun vajaa viikko aikaa ja viikonloppuna ei asioille voi tehdä mitään.Heti maanantaina vaan pitää laittaa hakemus jos haluaa että saa rahat vuokraan mahdollisimman pian.

Jos maksu ei ehdi säännölliseen maksupäivään, se on pankkitililläsi 2 pankkipäivän kuluessa päätöksen teosta.Ja koska hakemusta ei ole tehty niin kysyjä saa vasta kahden päivän kuluttua päätöksetä rahat tilille.Taitaa tulla se vuokran eräpäivä vastaan.
Mahdollisen toimeentulotuen voi ohjata asumismenojen osalta menemään suoraan vuokranantajalle (ja myös mahdollisen asumistuen). Ja vuokranantajalle kannattaa jo etukäteen ilmoittaa että vuokra mahdollisesti myöhästyy ja sopia muutaman päivän lykkäys vuokranmaksuun. Näin voinee välttyä mahdollisilta maksumuistutuksilta ja perintäkuluilta.

epatoivoinen_opiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja epatoivoinen_opiskelija » 05 Marras 2021, 18:49

Aloittaja tässä,
tilanne ratkesi: sain toimeentulotuen ja vuokran maksetuksi. Tt-tuki vähennetään aikanaan automaattisesti päivärahasta, jos sitä saan. "Oletko ikinä kuullut toimeentulotuesta?" - kyllä olen, ja minulle on aina sanottu Kelasta, että opiskelijan ei ole mahdollista saada tt-tukea missään tilanteessa, siksi en nähnyt sitä vaihtoehtona. Todella hyvä ja mukava virkailija hoiti tätä asiaa puhelimessa kanssani, kiitos hänelle siitä.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Marras 2021, 10:03

Hei epatoivoinen_opiskelija!

Mukavaa kuulla, että asiat ovat hoituneet! Opintotuki on tosiaan ensijainen etuus toimeentulotukeen nähden, mutta toimeentulotukea voi kuitenkin hakea tarvittaessa. Kiitos palautteestasi ja mukavaa jatkoa! :)

Ystävällisin terveisin
Hanna-Kaisa | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi