Nostamaton opintolaina ja aiemmat opinnot

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

opiskelijajalaina

Nostamaton opintolaina ja aiemmat opinnot

Lukematon viesti Kirjoittaja opiskelijajalaina » 24 Marras 2021, 13:22

Hei!

Olen harkinnut opintolainan nostamista ja minulla olisi siitä muutama kysymys Kelalta.

Opintolainaa annetaan ymmärrykseni mukaan silloin, kun opiskelija saa opintolainaa ja minulla oli nykyiseen tutkintooni jäljellä opintotukea 33 kuukautta, kosksa olen käyttänyt osan opintotukiajastani aiemmin. Saanko tällöin lainaa vain noille noin kolmelle vuodelle vaikka nykyinen tutkintoni kestääkin kuusi vuotta? Jos kyllä, mitä tällöin tapahtuu opintolainan koroille (kun pankki pääomittaa korot opintolukukausien aikana)? Eli siis aloitanko opintolainani lyhentämisen jo kolmen vuoden jälkeen vai tulisiko minun odottaa valmistumiseeni, jotta lyhennykset eivät vaikuta opintolainahyvitykseeni?

Ja varmistaisin, että tarkoittaako Kelan sivuilla seuraava teksti sitä, että voin saada hyvityksen lainaan nyt syksyllä aloittamani tutkinnon perusteella, vaikka se ei ole ensimmäinen tutkintoni: "Voit saada hyvityksen vain ensimmäisestä Suomessa tai ulkomailla suorittamastasi korkeakoulututkinnosta. Kuitenkin jos suoritat yliopistossa alemman korkeakoulututkinnon, voit päättää itse, haetko hyvitystä vai käytätkö sen vasta sitten, kun suoritat yliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon. Voit saada hyvityksen ensimmäisestä suorittamastasi korkeakoulututkinnosta, vaikka se ei olisi tutkinto, jonka suorittamisen ensimmäiseksi aloitit."

Kiitos jo etukäteen!

Kela | opintotuki

Re: Nostamaton opintolaina ja aiemmat opinnot

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 25 Marras 2021, 10:41

Hei opiskelijajalaina!

Korkeakouluopintoihin on määritelty enimmäistukiaika. Opintolainan valtiontakaus on osa opintotukea ja jos sinulla on jäljellä 33 tukikuukautta, niin myös opintolainan valtiontakaus on mahdollinen vain tälle ajalle. Lainan nostamisesta ja takaisin maksamisesta täytyy sopia aina pankin kanssa. Jos lyhennät lainaa jo opiskeluaikana, niin lyhennys voi pienentää opintolainahyvityksen määrää.

Niin kauan kuin saat opintotukea, niin pankki pääomittaa opintolainasi korot. Opintolainasi määrä siis kasvaa korkojen verran. Pankki pääomittaa korot vielä yhden lukukauden ajan viimeisen opintotukilukukautesi jälkeen. Tämän jälkeen opiskelija maksaa korot itse.

Opintolainahyvitys on mahdollinen, jos opiskelija suorittaa tutkinnon määräajassa. Kela laskee, että opiskeluaika alkaa sen lukukauden alusta, jolloin opiskelija on ottanut vastaan ensimmäisen opiskelupaikan missä tahansa korkeakoulussa. Viestistäsi ei käy ilmi, että milloin olet aloittanut ensimmäiset korkeakouluopintotosi. Tämä vaikuttaa myös siihen, että kuulutko opintolainavähennyksen piiriin vai opintolainahyvityksen piiriin.

Kelan sivuilta kopioimasi teksti, ei suoraan tarkoita sitä, että olet oikeutettu opintolainahyvitykseen. Opintolainahyvityksen osalta opiskelija voi kuitenkin päättää itse, että hakeeko opintolainahyvitystä suoritetun alemman korkeakoulututkinnon perusteella vai käyttääkö hyvityksen vasta sitten kun on suorittanut myös ylemmän korkeakoulututkinnon. Tätä vaihtoehtoa kannattaa miettiä juurikin silloin, jos määräaika tutkinnon suorittamiseen on päättymässä ja ylempää korkeakoulututkintoa ei ehdi enää suorittaa määräajassa. Määräaikaan valmistumiselle tosiaan vaikuttaa se, että milloin olet aloittanut ensimmäiset korkeakouluopintosi. Voit laskea määräaikaa opinnoille Kelan laskurilla: www.kela.fi/laskurit.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela

opiskelijajalaina

Lukematon viesti Kirjoittaja opiskelijajalaina » 29 Marras 2021, 13:44

Hei!

Kiitos vastauksesta!
Kuulun opintohyvityksen piiriin (aloitin ensimmäiset opintoni vuonna 2018).
Eli varmistan vielä vääntämällä rautalangasta: saan siis opintolainaa nykyiseen tutkintooni, koska opintotukea on jäljellä ja kohdallani opintotuen takaisin maksaminen alkaa kun nuo 33 kuukautta ovat täynnä (vaikka tutkintoni kestää kuusi vuotta)? Voisinko odottaa takaisin maksamista vielä koko opintojeni jälkeiseen aikaan? Tällöin Kela vain ei enää pääomittaisi korkoja?
Ja saan siis opintolainahyvityksen, mikäli suoritan opintoni määräajassa, vaikka kyseessä eivät ole ensimmäiset opintoni (koska en nostanut opintolainaa tai käyttänyt opintolainahyvistystä aiemmin)?

Kiitos taas!

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 29 Marras 2021, 16:46

Hei, pankkisi pääomittaa opintolainasi korot niin kauan kun saat opintotukea ja vielä yhden lukukauden ajan viimeisen opintotukikuukautesi jälkeen. Sen jälkeen maksat korot itse. Kela ei voi päättää siitä, milloin opintolainasi takaisinmaksu alkaa. Lainan takaisin maksamisen aloittamisesta sinun tulee sopia lainan myöntäneen pankkisi kanssa. Opintolainavelkakirjassasi on kerrottu yleiset periaatteet lainan nostamiseen ja takaisin maksuun liittyen.

Kerrot, että nykyiset opintosi eivät ole ensimmäiset korkeakouluopintosi. Opintolainahyvityksen voi saada vain ensimmäisestä suorittamastasi opintolainahyvitykseen oikeuttavasta korkeakoulututkinnosta. Jos olet jo aikaisemmin suorittanut AMK-tutkinnon tai ylemmän korkeakoulututkinnon, et voi saada opintolainahyvitystä enää toisesta tutkinnosta. Sillä ei ole merkitystä, että et nostanut opintolainaa aiempiin opintoihisi. Jos suoritit opintolainahyvitykseen oikeuttavan korkeakoulututkinnon, mutta et nostanut niihin opintolainaa, Kela ei lähettänyt sinulle asiasta päätöstä. Tarkista tilanteesi OmaKelasta https://www.kela.fi/omakela. Vain, jos olet suorittanut alemman korkeakoulututkinnon yliopistossa, voit päättää itse, haetko hyvitystä vai käytätkö sen vasta sitten, kun suoritat yliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon.

Jos taas et ole valmistunut ensimmäisistä korkeakouluopinnoistasi, jotka kerroit aloittaneesi vuonna 2018, et ole vielä käyttänyt oikeuttasi opintolainahyvitykseen. Opintolainahyvityksessä opiskeluaikasi alkoi kuitenkin sen lukukauden alusta, jolloin sait ensimmäisen opiskeluoikeutesi tutkinto-opintoihin. Jos siis tilanteesi on tämä, et todennäköisesti ehdi suorittaa tutkintoasi määräajassa. Esim. 300 opintopisteen laajuisessa tutkinnossa määräaika on 6 lukuvuotta. Voit tarkistaa asian vielä opintolainahyvityslaskurilla, jonka löydät täältä https://www.kela.fi/laskurit#opiskelij-1

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela