Korkeakouluopiskelijan lainantakaus

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

laura_aikuisopiskelija

Korkeakouluopiskelijan lainantakaus

Lukematon viesti Kirjoittaja laura_aikuisopiskelija » 26 Tammi 2022, 15:03

Hei!

Tilanteeni on hieman monimutkainen, mutta haluaisin selvittää mahdollisuutta opintolainantakaukseen.
Olen jäämässä opintovapaalle kahdeksi kuukaudeksi (maalis-huhtikuu) ja olen tähän saamassa aikuiskoulutustukea. Opiskelen kuitenkin opintovapaan lisäksi vakituisesti työni ohessa tälläkin hetkellä, mutta tulot ylittävät opintuen saamisen kuukausittain. Onko minulla kuitenkin mahdollista saada opintolainantakaus näiltä muilta kuukausilta aikuiskoulutustukikuukausien lisäksi. Miten minun tulisi toimia? Tuleeko minun hakea opintotukea Kelalta näille kuukausille ja sitä kautta saada valtiontakaus aikuiskoulutustukipäätöksen lisäksi?

Kiitos etukäteen,

Ammattikorkeakoulun aikuisopiskelija

Kela | opintotuki

Re: Korkeakouluopiskelijan lainantakaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 27 Tammi 2022, 14:41

Hei laura_aikuisopiskelija!

Voit hakea opintolainan valtiontakausta niille kuukausille, joille sinulle on myönnetty aikuiskoulutustuki. Täältä löydät hakuohjeet.

Jos haluat hakea lainatakausta myös opintovapaan ulkopuoliselle ajalle, sinun täytyy hakea opintotukea. Opintolainan valtiontakaus voidaan myöntää sille ajalle, jolle myös opintotuki on myönnetty.

Koska työskentelet, suosittelen tutustumaan opintotuen tulovalvonnan ohjeisiin. Tulosi vaikuttavat siihen, moneltako kuukaudelta voit nostaa opintotukea.

Ystävällisin terveisin
Sinikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela