Opiskelijan asumistuki+kevytyrittäjyys

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

OpiskelijaAnni

Opiskelijan asumistuki+kevytyrittäjyys

Lukematon viesti Kirjoittaja OpiskelijaAnni » 22 Joulu 2021, 10:25

Moikka!

Olen kolmannen vuoden korkakouluopiskelija ja tulevaisuuden haaveena tehdä työkseni mm. graafista suunnittelua. Haluaisin hiljalleen tutustua työhön tekemällä keikkaluontoisesti esim. logosuunnittelua kevytyrittäjänä.

Tuleeko minun ilmoittaa kelalle mahdollisesti saamastani tulosta jos tulon määrä on 100-300€ ja ei läheskään joka kuukausi tulevaa tuloa. Kysessä enemmän omien opintojen syventämistä, eikä tulojen saamista joka kuukausi. 2-3 asiakasta vuodessa voi olla hyvin realistinen määrä eli tuloja tulisi asiakkaiden löytyessä 3-4kk välein. Päteekö tähän asumistuen tuloraja 400€/kk, eli jos tämä summa ei täyty niin tulomuutoksestani ei tarvitse ilmoittaa?

Kela | opintotuki

Re: Opiskelijan asumistuki+kevytyrittäjyys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 23 Joulu 2021, 09:39

Hei OpiskelijaAnni!

Yleinen asumistuki pitää tarkistaa, jos tulot nousevat vähintään 400 e/kk edelliseen päätökseen verrattuna. Jos tulojen muutos jää tämän alle, ei tarkistusta tarvitse tehdä.

On myös hyvä huomioida, että ansiotuloista tehdään 300 e/kk ansiotulovähennys. Vasta tämän yli menevä osa tuloista vaikuttaisi tuen laskentaan.

Jouluisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela

OpiskelijaAnni

Lukematon viesti Kirjoittaja OpiskelijaAnni » 14 Touko 2022, 10:30

Jatkan keskustelua, koska sopii aiheeseen!

Kuinka minun tulee toimia jos saan toimeksianto työstä n.550-600€ heinäkuussa. Tuleeko minun tehdä asumistuen tarkastus yhden kuukauden asumistuesta, kun se ylittää 400€ rajan. Kun kyseessä ei ole jatkuva tulo vaan tuo yhdessä kuussa tuleva palkka tilaustyöstä sisustussuunnittelun parissa.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 16 Touko 2022, 08:27

Hei

Kysymäsi yhden kuukauden suurempi tulo ei varmastikaan muuta asumistukesi määrää, mutta tulojen muutos kannattaa kuitenkin ilmoittaa, jotta olet varmasti hoitanut omat velvoitteesi.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela