Aikuisopiskelijan tuet, avioliitto, yhteisasuminen okt

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Malena

Aikuisopiskelijan tuet, avioliitto, yhteisasuminen okt

Lukematon viesti Kirjoittaja Malena » 05 Marras 2015, 11:32

Hei!
Minulla olisi sellainen ongelma, että olen aikuisopiskelija Porvoon Edupolissa. Olen avioliitossa ja asun yhdesä mieheni kanssa mieheni omistamassa omakotitalossa. Mitä tukia voin saada opintotuen lisäksi? Elän siis tällä hetkellä pelkällä opintotuella, ja mieheni on pienyrittäjä eikä hänellä ole varaa elättää minua kun rahani loppuvat. Rahani eivät riitä edes itseni elättämiseen. Voitteko auttaa minua?

Ystävällisin terveisin: Malena

Kela | opintotuki

Re: Aikuisopiskelijan tuet, avioliitto, yhteisasuminen okt

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 05 Marras 2015, 15:16

Hei Malena!

Onpas sinulla hankala tilanne. Puolisosi omistamaan omistusasuntoon et voi saada asumislisää, mutta oletteko selvittäneet olisiko teillä mahdollisuus yleiseen asumistukeen ruokakuntana? Tuen määrän arviointiin voit käyttää laskuria. Lisäksi tulee mieleen, että olethan hakenut opintotukeesi opintolainan valtiontakauksen? Lisäksi voit olla yhteydessä oman kuntasi sosiaalitoimeen toimeentulotuen saamisen kartoittamiseksi.

Toivottavasti näistä neuvoista oli sinulle jotain apua.

Ystävällisin terveisin Päivi | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Malena

Lukematon viesti Kirjoittaja Malena » 10 Marras 2015, 11:55

Hei!
Kiitos vastauksesta! En ole selvittänyt asumistukiasiaa, ajattelin että tulisin teillä käymään ja selvitettäisiin yhdessä se asia. Olen hakenut opintolainan valtiontakausta, ja minulle ei myönnetä opintolainaa. Toimeentulotuella kun viime vuonna elin niin vaadittiin se, että pystyttiin laskea mitä minä saan toimeentulotukea. Tulen siis käymään jonain päivänä keskustelemaan tästä asiasta kasvotusten. Kiitos avustanne!

-Malena

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Marras 2015, 09:44

Hei!

Olethan huomannut, että Kelasta voit varata ajan asioimiseen? Voit lukea ajanvarauksesta lisää täältä.

Ystävällisin terveisin Päivi | Kela opintotuki

epatietoinen1

Työntekijästä täyspäiväiseksi aikuisopiskelijaksi?

Lukematon viesti Kirjoittaja epatietoinen1 » 15 Tammi 2018, 14:30

Hei,
jouduin irtisanoutumaan vakituisesta työsuhteesta perhesyistä, ja olen nyt täyspäiväisesti opistoasteen ammattitutkinnon opiskelija. Koulutus on maksullinen näyttötutkintoon perustuva 1,5v. kestävä.
Mitä minun tulee tehdä? Pitääkö ilmoittaa kelalle? Voinko hakea aikuisopiskeluun taloudellista tukea?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 16 Tammi 2018, 10:24

Hei epatietoinen1!

Sinun kannattaa soittaa opiskelijan tukien palvelunumeroomme 020 692 209 (arkisin klo 8-17), jotta voidaan selvittää tilannettasi tarkemmin. Pelkän viestisi perusteella en uskalla vielä lähteä neuvomaan tarkemmin etuusasioissa.

Terveisin
Veera | Kela opintotuki

KAO opiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja KAO opiskelija » 28 Elo 2019, 19:26

Hei,
Olen valmistunut vuonna 02/2018 merkonomiksi, ja pääsin työsuhteeseen 05/2018. Nykyinen työ ei ole mieleistä jonka seurauksena on jopa ollut työuupumusta sekä työlläni ei ole hyvä palkka. Aloitin uudelleen opiskelemaan aikuiskoulutuksessa jatkuvan haun kautta 8/2019, saan opintotukea 250,28€ ja n.300€ palkkaa työstä. Asun yhdessä miesystäväni kanssa kerrostalokaksiossa jonka vuokra on 600€/kk, mieheni käy töissä hyvillä tuloilla. En usko että asumistukea tai toimeentulotukea minulla on mahdollista saada ja kumminkin vuokra, laskut ja ruokakin pitää maksaa. Olen ajatellut irtisanoutuvani työstäni, mitä tukia minä voin saada? vai voinko saada mitään, minne voin soittaa raha-asioihin liittyen?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Elo 2019, 20:26

Asumistukeen ja toimeentulotukeea vaikuttaa teidän molempien tulot yhteisesti.

Kloiujkl

Lukematon viesti Kirjoittaja Kloiujkl » 28 Elo 2019, 21:08

Nosta opintolainaa, muuta tukea ei ole.

KAO Opiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja KAO Opiskelija » 29 Elo 2019, 19:27

Vieras kirjoitti:
28 Elo 2019, 20:26
Asumistukeen ja toimeentulotukeea vaikuttaa teidän molempien tulot yhteisesti.
Tiedän kyllä tämän, haluaisin vain tietää että tuleeko irtisanoutumisestani karenssi opintotukeen. Ja että onko mitään mahdollisuuksia saada tukia. Opintolainaa olen harkinnut nostavani