Päivälukion kursseja + aikuislukio

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

0PlSKELlJA

Päivälukion kursseja + aikuislukio

Lukematon viesti Kirjoittaja 0PlSKELlJA » 25 Tammi 2015, 10:41

Hei!
Olen tällä hetkellä opiskelemassa päivälukiossa, mutta haluaisin vaihtaa suurimman osan kursseista aikuislukioon, mutta säilyttää kuitenkin muutaman kurssin päivälukion puolella. Onko minun mahdollista jatkaa opintotuen ja -lainan saantia, jos opiskelen aikuislukion lisäksi päivälukiossa? Onko mahdollista suorittaa kursseja samanaikaisesti päivä- ja aikuislukiossa?

Terveisin,
0PlSKELlJA

Kela | opintotuki

Re: Päivälukion kursseja + aikuislukio

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 26 Tammi 2015, 09:48

Hei!
Opintotuen maksamista voidaan jatkaa tietyin edellytyksin. Sinun pitää edelleen olla kirjoilla päätoimisena opiskelijana päivälukion puolella. Päivälukion pitää vahvistaa, että tarkoituksesi on edelleen suorittaa nuorisoasteen lukion oppimäärä (75 kurssia ja yo-kokeet). Lisäksi päivälukion pitää vahvistaa, että myös aikuislukion puolella suorittamasti opinnot hyväksiluetaan päivälukion oppimäärään. Opintoja pitää kertyä vähintään 10 kurssia lukukautta kohti. Ennen kuin teet tällaisen ratkaisun, sinun kannattaa olla yhteydessä puhelinpalveluumme (020 692 209) tai käydä lähimmässä toimistossa.
Ystävällisin terveisin Kela | Opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Hei02

Lukematon viesti Kirjoittaja Hei02 » 16 Helmi 2019, 15:24

Hei!
Olen 16 vuotias aikuislukion opiskelija. En saa opintotukea sen takia kun olen aikuislukiossa, mutta saanko minä opintotukea jos otan suurimman osaksi kursseja päivälukiosta. Olen jutellut rehtorin kanssa ja hän sanoi että voin ottaa kursseja päivälukiosta, koska olen yo tähtäävä. En ole päivälukiossa sen takia koska keskiarvoni eivät riittäneet. Enkä minä haluisi mennä ammattikouluun.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 18 Helmi 2019, 09:32

Hei

Kysymäsi järjestely ei valitettavasti auta opintotuen saamisessa. Opintotukea ei voida myöntää, koska olet aikuislukion opiskelija ja koska olet sen mukaisesti suorittamassa suppeampaa lukion oppimäärää. Asia ei muuksi muutu, vaikka käytännössä suorittaisitkin suuremman määrän lukiokursseja.

Opintotukea ja koulumatkatukea voi saada vain päivälukiossa opiskeleva (eli nuorisoasteen lukion oppimäärä suorittava). Aikuislukiossa opiskeleva voi saada tuet vain, jos hän suorittaa sitä ammatillisen perustutkinnon yhteydessä eli siis silloin, kun kyse on yhdistelmätutkinnosta.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi