Oppisopimus - Opintolaina

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kaapoika

Oppisopimus - Opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaapoika » 02 Kesä 2017, 17:42

Hei,

Minulla on perhettä vaimo ja seitsemän alaikäistä lasta. Asumme samassa osoitteessa kaikki ja vaimoni on kotona 1v 3kk ikäisen lapsen kanssa. Opiskelen oppisopimuksella lähihoitajaksi. Koulutuspohjani on peruskoulu ja vaimoni on ylioppilas.

Asumme omistusasunnossa josta maksamme lainaa. Meillä on kaksi autoa käytössä kun asumme kaukana keskustasta ja lapsia täytyy kyyditellä kerhoihin ym ja itse tarvin töissäni autoa. Muita lainoja ei ole asuntolainan lisäksi.

Tuloja perheeseen tulee vain Asumistuki, Lapsilisät ja Kotihoidontuki sekä minun oppisopimuspalkka joka on -10% lähihoitajan palkasta ilman mitään kokemuslisiä. Opiskelu on alkanut tammikuussa 2017 ja tarkan euron mallilla ollaan yritetty selvitä. Joudumme kuitenkin joka kuukausi turvautumaan puskuriin mitä olemme onnistunut kerryttämään hieman paremman palkan aikana. Puskurilla ei elä edes kokonaista kuukautta meidän perheen asumismenoilla. Valmistuminen on edessä vasta alkuvuonna 2020?

Onko minulla mahdollisuutta hakea joitain tukia opiskelujeni ajaksi? Esimerkiksi lasten harrastusmaksuihin tukea? Opintotukea? Opintolainaa?

Kela | opintotuki

Re: Oppisopimus - Opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 05 Kesä 2017, 11:46

Hei

Oppisopimuskoulutukseen liittyvät omat etuutensa, joista pääosan muodostaa palkka. Teoriaopetuspäivien ajalta voi saada oppisopimuskoulutuksen mukaiset etuudet, kuten varmasti tiedätkin.

Valitettavasti emme voi myöntää opintolainan valtiontakausta oppisopimuskoulutuksessa olevalle, koska opintotukilaki estää sen.

Voin siis vain muistuttaa mahdollisuudesta hakea ja saada toimeentulotukea, mutta oletettavasti sekin on tuttu asia.

Ystävällisin terveisin Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kaapoika

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaapoika » 23 Kesä 2017, 16:26

Hei ja kiitos vastauksesta.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin emme kuitenkaan saisi toimeentulotukea kun meillä on muutama euro sijoitettuna. Ymmärtääkseni Kelan kanta olisi ensin käskeä myymään sijoitukset ja vasta kun ne olisi tyhjät olisi toimeentulotuki mahdollinen?

Onko asia näin? Onko sillä mahdollisesti merkitystä jos puhutaan muutamasta tuhannesta eikä esim yli kymmenestä tuhannesta?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 26 Kesä 2017, 15:25

Hei!

Koska jatkokysymyksesi koskee perustoimeentulotukea, siirsin kysymyksesi Kysy toimeentulotuesta -palstalle ja se löytyy täältä.

Kesäterveisin Kela-Kerttu

Avuton

Lukematon viesti Kirjoittaja Avuton » 30 Syys 2017, 09:29

Hei. Olen nuori mies joka opiskelee oppisopimuksella lähihoitajaksi, minulla on maksuhäiriö merkintä jonka sain heti kuin täytin 18, olen maksanu viimeiset 5v ulos-otolle. Oppisopimus alkoi 2016 ja päättyy sunnuntaina 2018 lopussa, minulla on velkaa jäljellä 5000. Saan palkkaa 1550 plus lisät max 200, minulle jää käteen ulos-oton jälkeen 850 laskin veronkin siihen. Saan asuu kaverilla maksan alivuokraa 300, maksan ruokani ja matkalipun. Oisiko minulla mahdollisuutta saada opintolainaa jos tarkoituksenani on maksaa ulos otton pois jotta saisin huomattavan enemmän palkkaa ja voisin joku kaunis päivä hakea oman asunnon, nyt en pysty hakee koska minulla ei ole vuokratakuuta, en saa edes vuokratakuu verran palkkaa

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Loka 2017, 09:48

Hei

Et voi valitettavasti saada opintolainaa, koska sitä ei voida myöntää oppisopimuskoulutukseen.

Onko sinulla vuokrasopimus alivuokra-asumisesta? Jos on, voit ehkä saada Kelasta yleistä asumistukea. Se on tosin ihan siinä ja siinä noilla tuloillasi.

Sama koskee Kelan myöntämää toimeentulotukeakin. Mutta siitä voisi ehkä olla apua oman vuokra-asunnon hakemisessa (so. takuuvuokrassa). Koska tilanteesi on monimutkaisempi, suosittelen, että teet Kelaan ajanvarauksen joko puhelin- tai toimistopalvelua varten. Katso:
http://www.kela.fi/ajanvaraus

Ystävällisin terveisin Ilpo | Kela opintotuki

NuoriOpiskelija011

Lukematon viesti Kirjoittaja NuoriOpiskelija011 » 27 Elo 2018, 13:14

Hei! Opiskelen hevostaloutta toisella vuodella ja minulle on myönnetty opintolaina ja opintotuki tälle vuodelle 2018-2019, minulle tarjottiin oppisopimus paikkaa palkkana asuminen plus yp.pito. Jatkuuko opintolaina ja tuki kun se on jo myönnetty vai?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 28 Elo 2018, 10:17

Hei NuoriOpiskelija011!

Oppisopimuskoulutus estää opintotuen saamisen. Neuvoisin sinua ilmoittamaan asiasta Kelaan, niin tutkitaan paremmin mistä tilanteessasi on kysymys. Voit ilmoittaa asiasta joko puhelimitse tai asiointipalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki

olaina

Lukematon viesti Kirjoittaja olaina » 02 Huhti 2019, 19:26

Moi, opiskelen ammattikoulussa 2 vuodella ja minulla on mahdollisuus aloittaa oppisopimuksella kesäloman alussa tai kesäloman loputtua, onko minun mahdollista nostaa viimeinen opintolaina eräni?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 03 Huhti 2019, 15:34

Hei olaina!

En ole varma mitä tarkoitat viimeisellä opintolainaerällä. Voit nostaa opintolainan opintotukipäätöksen mukaisesti. Mikäli opintotuki lakkautetaan, sen jälkeen ei lainaa voi enää nostaa.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki