Opintotuen takaisinperintä

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

antero113

Re: Opintotuen takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja antero113 » 30 Tammi 2017, 12:43

Hei!

Voidaanko opintotuki periä takaisin tai lakkauttaa, jos ei ole suorittanut koulun moduuliohjelman opintopisteitä. Eli on suorittanut tietystä moduulista 8/10 mutta ei saa sen täysiä opointopisteitä. ja näin olisi käynyt kaikilla neljällä moduulilla eli 8/10, 10/15, 8/10 ja 8/10. eli nolla moduuliopintopistettä mutta kuitenkin suoritettuja opintoja pelkästään moduuleista 34 opintopistettä. eli lasketaanko nämä vai onko pakko suorittaa moduuli kokonaan jotta saa nämä opintopisteet?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 01 Helmi 2017, 09:11

Hei antero113!

Opintotukesi voidaan lakkauttaa takautuvasti ja periä takaisin, jos sinulla on opintosuorituksia edeltävänä lukuvuotena alle 1 opintopiste tukikuukautta kohti ja
tarkoituksesi ei ole ollutkaan opiskella.

Opintotukesi lakkautetaan, jos saat selvityspyyntökirjeen opintojen edistymisestä, etkä vastaa siihen tai opintotukilautakunta ei hyväksy esittämiäsi syitä opintojesi hidastumiselle.

Tarkempaa tietoa opintopisteistä ja edistymisen seurannasta voit tiedustella oman korkeakoulusi opintotukilautakunnasta.

Terveisin Kaarina│Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

kyselijä2222

Lukematon viesti Kirjoittaja kyselijä2222 » 20 Helmi 2017, 12:59

Hei!

Aloitin opiskelut syksyllä 2015. Olin koko alkuvuoden 2015 töissä tienaten kohtuullisesti. Lopetin työt sitten muutamaa päivää ennen opiskelujen aloitusta. Toisin sanoen kaikki vuoden 2015 palkkatuloni on ajalta ennen opiskeluja. Nyt sitten sain kelalta päätöksen opintotuen takaisin perinnästä vuodelta 2015. Olen kuullut että tuloilla ennen opiskelujen aloitusta ei ole merkitystä opintotukeen. Pitääkö tämä paikkansa, kuka on väärässä, minä vai kela? Toki en ole vielä todistanut kelalle mitenkään että tuloni ko. vuodelta on ennen opiskelujen aloitusta.

kyselijä2222

Lukematon viesti Kirjoittaja kyselijä2222 » 20 Helmi 2017, 15:18

kyselijä2222 kirjoitti:Hei!

Aloitin opiskelut syksyllä 2015. Olin koko alkuvuoden 2015 töissä tienaten kohtuullisesti. Lopetin työt sitten muutamaa päivää ennen opiskelujen aloitusta. Toisin sanoen kaikki vuoden 2015 palkkatuloni on ajalta ennen opiskeluja. Nyt sitten sain kelalta päätöksen opintotuen takaisin perinnästä vuodelta 2015. Olen kuullut että tuloilla ennen opiskelujen aloitusta ei ole merkitystä opintotukeen. Pitääkö tämä paikkansa, kuka on väärässä, minä vai kela? Toki en ole vielä todistanut kelalle mitenkään että tuloni ko. vuodelta on ennen opiskelujen aloitusta.
Homma selkis ku luin liitteett

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Helmi 2017, 16:15

Hei! Hyvä että selvisi, kun luit liitteet. Tee siis uudelleenkäsittelypyyntö. Täältä löydät myös lisää ohjeita asiasta http://www.kela.fi/omat-tulot-aloittanu ... almistunut.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria | Kela opintotuki

Adalmina

Lukematon viesti Kirjoittaja Adalmina » 22 Helmi 2017, 17:27

Hei,

Peritäänkö opintotukea takaisin, jos tukikuukautena tienaa yli sen rajan eli 660€, mutta vuosituloraja ei ylity?

JMEK

Lukematon viesti Kirjoittaja JMEK » 24 Helmi 2017, 10:18

Valmistuin kesäkuussa 2015 ja olen ollut kokopäivätöissä helmikuusta 2015 alkaen. Tein helmi-toukokuun aikana opinnäytetyötäni työn ohessa. Opintotukea sain vain tammikuussa 2015, jolloin minulle maksettiin tuet joulukuulta 2014 sekä tammikuulta 2015. Tuleeko siis uudelleenselvityspyyntöön opiskelukuukauksiksi merkata tuo koko tammi- ja kesäkuun välinen aika? Muistan soittaneeni Kelaan tuolloin 2015 helmikuussa keskeyttääkseni opintotukeni ja minulle silloin vakuutettiin, ettei takaisinperintää tulisi tapahtumaan. En ole saanut tuloja ja opintotukea päällekkäin. Onko tässä nyt kuitenkin mahdollista, että joudun nuo kaksi kuukautta oikeasti maksamaan takaisin?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 27 Helmi 2017, 09:34

Hei,

tee uudelleenkäsittelypyyntö. Päätösehdotuksen mukana on tullut taulukko, johon voit merkitä kuukausittain saamasi tulot. Täytä se ja liitä mukaan tuloselvitykset. Ja kyllä on mahdollista, että saatat joutua maksamaan opintotukea takaisin.

Ystävällisin terveisin Tuula | Kela opintotuki

Stressaantunut

Lukematon viesti Kirjoittaja Stressaantunut » 09 Maalis 2017, 17:10

Hei !

Opiskelen Ruotsissa ja minun oli tarkoitus saada nyt kevätlukukaudella 30 opintopistettä, mutta sain ensimmäisestä 7,5 kurssista hylätyn. Tulen siis saaman korkeintaan 22,5 pistettä tältä lukukaudelta ja pahimasa tapauksessa vähemmän jos en pääse läpi jostain toisestakaan kurssista. Mitä siinä tapauksessa tapahtuisi opintotuilleni ?

tertttu

Lukematon viesti Kirjoittaja tertttu » 10 Maalis 2017, 12:43

Hei!

Sain takaisinperintäpäätöksen 2015 vuoden opintotuista. Mielestäni olen silloin palauttanut opintotuen/tukia takaisin Kelalle, ja haluaisin tarkistaa onko nämä otettu huomioon. Eli voinko nähdä jostain, milloin olen palautuksen tehnyt?