Opintotuen takaisinperintä

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

zxc

Re: Opintotuen takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja zxc » 12 Maalis 2017, 19:22

Hei! Minulta peritään takaisin opintotukea vuodelta 2015. Tienasin silloin 18413€ mikä ylittää tulorajan (18400€) 13 eurolla. Tämän 13€ vuoksi joudun siis oikeasti maksamaan yhden kuukauden tuen takaisin korkoineen eli 580€? Aika kohtuutonta :(

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 13 Maalis 2017, 15:05

Hei Stressaantunut, tertttu ja zxc!

Vastaan jokaiselle erikseen lainauksella.
Stressaantunut kirjoitti:Hei !

Opiskelen Ruotsissa ja minun oli tarkoitus saada nyt kevätlukukaudella 30 opintopistettä, mutta sain ensimmäisestä 7,5 kurssista hylätyn. Tulen siis saaman korkeintaan 22,5 pistettä tältä lukukaudelta ja pahimasa tapauksessa vähemmän jos en pääse läpi jostain toisestakaan kurssista. Mitä siinä tapauksessa tapahtuisi opintotuilleni ?
Jos opintosuorituksia on liian vähän, niin niistä tulee selvityspyyntö jossa voit tilannetta selvittää. Selvityksen perusteella sitten tutkitaan lakkautetaanko opintotuki toistaiseksi, vai tuleeko mahdollisesti takaisinperintää. Takaisinperintää tulee pääsääntöisesti vain silloin, kun suorituksia on liki 0 ja ei ole tarkoituskaan ollut opiskella.
tertttu kirjoitti:Hei!

Sain takaisinperintäpäätöksen 2015 vuoden opintotuista. Mielestäni olen silloin palauttanut opintotuen/tukia takaisin Kelalle, ja haluaisin tarkistaa onko nämä otettu huomioon. Eli voinko nähdä jostain, milloin olen palautuksen tehnyt?
Kelan asiointisivuilta saattaa maksutiedoista nähdä parin vuoden taakse. Jos sieltä ei palautuksia näy, niin silloin kannattaa melkeinpä olla yhteydessä Kelan asiointipalveluun asian tarkistamiseksi.
zxc kirjoitti:Hei! Minulta peritään takaisin opintotukea vuodelta 2015. Tienasin silloin 18413€ mikä ylittää tulorajan (18400€) 13 eurolla. Tämän 13€ vuoksi joudun siis oikeasti maksamaan yhden kuukauden tuen takaisin korkoineen eli 580€? Aika kohtuutonta :(
Vuositulorajan ylitystä sallitaan enintään 220 euroa, joten tuolla 13 euron ylityksellä ei pitäisi vielä takaisinperintää tulla. Jos vuositulorajasi on ylittynyt 13 eurolla ja olet silti saanut takaisinperintä ehdotuksen, niin kannattaa asiasta olla yhteydessä Kelaan.

Jos tuo vuosituloraja puolestaan menee yli enemmän kuin 220 euroa, niin silloin etuutta peritään takaisin. Tästä pienikin ylitys voi ikävä kyllä johtaa kokonaisen kuukauden takaisinperintään.

Ystävällisin terveisin,
Joona | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

ulkomaille2017

Lukematon viesti Kirjoittaja ulkomaille2017 » 10 Huhti 2017, 10:50

Hei,

Nostin vuoden 2017 puolella opintotukea kuukausilta tammi-maalis (yht. 3). Olen käynyt muutamalla kurssilla, mutta opintopisteitä on merkitty vasta 2 (muut olisivat tulossa loppukeväästä). Sain kuitenkin tiedon, että olen saanut opiskelupaikan ulkomailta maisteriopintoja varten (kaikki kandiopinnot suoritettu, nyt keväällä tein opintoja maisteritutkintoa varten "varmuuden vuoksi"). Tuleeko minun palauttaa tämän vuoden puolella nostamani opintotuet, jos en suorita kursseja loppuun ja saa niistä opintopisteitä?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 10 Huhti 2017, 12:55

Hei!
Tukea ei peritä takaisin, jos sinulle on kuitenkin kertynyt vähintään 1 opintopiste tukikuukautta kohti (ajalla 1.8.2016-31.7.2017). Jos tämä on tilanne, sinun ei tarvitse palauttaa tukia takaisin.
Ystävällisin terveisin Reeta | Kela opintotuki

Opintotukistressiä

Lukematon viesti Kirjoittaja Opintotukistressiä » 04 Touko 2017, 13:28

Hei!

Opiskelen tällä hetkellä amk tutkintoa ja olen siihen ottanut kesäopintoja (10op), joiden avulla haen kesä- ja heinäkuulle kesäopintotukea. Olen kuitenkin hakenut toiseen korkeakouluun ja mikäli saan sieltä paikan vaihdan sinne. Minua mietityttää, että mikäli vaihdan koulua kesäopintoni jäävät kesken. Peritäänkö näistä opintotuet takaisin ihan normaalisti? Ajalta 1.8.2016-31.5.2017 minulla on 60 opintopistettä

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 08 Touko 2017, 15:19

Hei, kesäopintotuet lasketaan mukaan koko lukuvuoden 1.8.2016 - 31.7.2017 opintojen edistymisen seurantaan. Kesäopintojen suorituksia ei seurata siis erillisesti. Jos sinulla on lukuvuodelta 1.8.2016-31.7.2017 60 opintopistettä, opintosi ovat edistyneet riittävästi. Jos aloitat kokonaan uudet opinnot, opintotuki uusiin opintoihin voidaan myöntää normaalisti.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria│Kela opintotuki

Tietämätöntäälläkin

Lukematon viesti Kirjoittaja Tietämätöntäälläkin » 28 Touko 2017, 23:40

Hei!

Olen ensimmäisen vuoden amk-opiskelija ja olen nostanut opintotuen 9 kk ajan. Kevääseen mennessä opintopisteitä kertyi vähemmän kuin 45 op. Muutaman rästitentin suorittamalla saisin 45 op kasaan mutta oppilaitokseni järjestää kyseiset tentit vasta syyskuussa. Lasketaanko näiden tenttien avulla saadut opintopisteet tämän lukuvuoden pistesaldoon, kun kurssit on käyty tämän lukuvuoden puolella, vai joudunko maksamaan tukea takaisin?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 29 Touko 2017, 12:39

Hei!
Kurssisuoritukset ovat sen lukuvuoden suorituksia, jolloin ammattikorkeakoulusi kirjaa ne suoritetuiksi. Syyskuun suoritus on jo seuraavan lukuvuoden puolella tehty suoritus. Jos haluat välttyä edistymisen seurannan selvityspyynnöltä, peru tukea takaisin siten, että 5 op/tukikk -raja täyttyy.
Ystävällisin terveisin Reeta | Kela opintotuki

Oikeaopiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja Oikeaopiskelija » 13 Kesä 2017, 09:53

Hei! Opiskelen ensimmäistä vuotta korkeakoulussa. Olen nostanut tukia 9 kuukaudelta ja opintopisteitä olen saanut kasaan vain 10op. Ala kiinnostaa, mutta olen kokenut monet kurssit todella vaikeiksi. Joudunko maksamaan koko opintotuen takaisin?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 13 Kesä 2017, 15:16

Hei Oikeaopiskelija!

Oppilaitoksesi opintotukilautakunta tutkii opinnoissasi edistymisen.

Opintotukesi voidaan lakkauttaa takautuvasti ja periä takaisin, jos
sinulla on opintosuorituksia edeltävänä lukuvuotena alle 1 opintopiste tukikuukautta kohti ja tarkoituksesi ei ole ollut opiskella vaan olet ollut, esim. töissä.

Terveisin Päivi | Kela opintotuki