Opintotuen takaisinperintä

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Välivuosia

Re: Opintotuen takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Välivuosia » 18 Heinä 2017, 17:53

Hei!

Pidin viime vuonna ns. vahingossa välivuoden, eikä opintopisteitä siksi kerry 20 vuoden ajalta. Olen nostanut tukea syys-helmikuussa, mutta lopettanut tuen nostamisen sen jälkeen. Olen opiskellut paljon kesällä, mutta en saa opintopisteitä kirjattua ennen 31.7. Teen syksyllä taas töitä, joten en nosta tukea silloin mutta jatkan opintoja kyllä. Olisin maksanut tuet takaisin, mutta se olisi kai pitänyt tehdä 31.5 mennessä? Edellisinä vuosina olen saanut noin 45 op. Tuleeko minulle nyt perintäkirje kelalta vai opiskelenko ilman tukea kunnes opintopisteitä on riittävästi?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Heinä 2017, 10:39

Hei Välivuosia!

Viime vuoden tukikuukausien vapaaehtoinen palautus olisi pitänyt tehdä tosiaan 31.5.2017 mennessä, mutta tammi- ja helmikuun osalta palautukset voit tehdä 31.5.2018 mennessä.

Koulusi opintotukilautakunta selvittää edistymisen seurantaa, jos opintopisteitä ei ole kertynyt tarpeeksi ja sen jälkeen he antavat Kelalle lausunnon siitä miten opinnot ovat edistyneet ja mikä on tämänhetkinen tilanne. Näiden seikkojen perusteella sitten Kela tekee päätöksen opintotuen myöntämisestä.

Opintotuen periminen edistymisen seurannan perusteella ei ole todennäköinen vaihtoehto, koska se on yleensä vain niissä tilanteissa, missä sinulla ei ole tarkoituskaan opiskella enempää.

Usein opintotukea maksetaan määräajan verran ja jos opintopisteitä ei sen aikana ole kertynyt tarpeeksi, niin silloin opintotuki lakkautetaan, kunnes opintopisteitä kertyy tarpeeksi.

Tarkemmin edistymisen seurannasta on kerrottu Kelan sivuilla:
Opintotuki -> Edistymisen seuranta

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Dreamer4

Lukematon viesti Kirjoittaja Dreamer4 » 31 Heinä 2017, 18:52

Hei!

Nyt näyttäisi siltä, että opintopisteitä tulee vain 42, vaikka tarvitsisin 60. Minulla on aiemmilta vuosilta tasan 5 op/nostettu opintotukikuukausi.

Saan kuitenkin elo-syyskuussa noin 20-30 opintopistettä, kun kesäkursseja päättyy, suoritan puuttuvia kokeita ja palautan keskeneräisiä tehtäviä (niitä ei siis alusta asti tarvitse aloittaa, vaan suuri osa kustakin kurssista on tehty. Sairastelu ja burn out syynä kesken jäämiseen, ja adhd:kaan ei ole avuksi).

Jos saan nostettua keskiarvoksi 5 op/kk, onko näistä opintopisteistä apua, vai katkeaako opintotukeni?

Saanko opintotukikuukauden käyttöön myöhemmälle ajalle, jos palautan esim. 1kk:n tuet ennen lokakuuta? Tai voinko muuten korjata asiaa?

Opiskelija9292

Lukematon viesti Kirjoittaja Opiskelija9292 » 02 Elo 2017, 02:36

Hei!

Olin vaihto-opiskelemassa syyslukukauden 2016. Olin kipeänä kaksi viikkoa tärkeimpien kokopäivän harjoitusten aikana ja tipuin täysin totaalisesti "kärryiltä" ja sain vain säälittävät 12op kasaan syyslukukaudelta.

Lisäksi sain vain 15op kevätlukukaudelta opintopisteitä (lyhyesti sanottuna mokasin kevään opinnot valitsemalla nykyosaamiselleni aivan liian optimisesti kursseja).

Kuitenkin nuo 12op syyslukukaudelta 2016 tulevat näkyviin vasta elo-syyskuussa koska olin näemmä unohtanut hyväksilukea kurssit ja teen sen nyt pikimmiten. Voin todistaa, että kurssit oikeasti olivat syyslukukauden 2016 suorituksia.

Eli ajalla 9/2016 - 7/2017 nostin 9 tukea, mutta saan vain 15 op näkyviin tuolta ajalta.

Lakkautin äsken itse koko seuraavalta lukukaudelta opintotuen koska aion olla töissä ja suorittaa opintoja samaan aikaan.

Kysymykseni on, että joudunko maksamaan nyt tukeni takaisin?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 03 Elo 2017, 15:15

Hei Dreamer4 ja Opiskelija9292!

Dreamer4:

Sinun kannattaa varmistaa oppilaitokseltasi opintojen riittävä edistyminen. Tietysti jos joudut asiaa lokakuussa oppilaitokselle tarkemmin selvittämään, niin kannattaa tuoda ilmi terveydentilastasi johtuva hidastuminen.

Tuen palauttaminen vuodelta 2017 on mahdollista toukokuun 2018 loppuun asti, tällöin saat tukikuukauden myöhempään käyttöön.

Opiskelija9292:

Opintotuen takaisinperintää harkitaan silloin, jos opintosuorituksia on todella vähän, tai ei ollenkaan. Vähäisenä määränä voidaan pitää keskimäärin alle 1 op / tuki kk. Aina ennen mahdollista perintää voi opiskelija antaa selvityksen edistymisestään. Silloin tietysti kannattaa selvittää elämäntilannetta ja terveydentilaa, niin tutkitaan että peritäänkö opintotukea takaisin vai ei.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela opintotuki

Yliopistokandi96

Lukematon viesti Kirjoittaja Yliopistokandi96 » 11 Loka 2017, 12:10

Terve,
sain lukuvuotena 2016-2017 ainoastaan 5 opintopistettä, ja professori siirsi 5 opintopisteen rekisteröinnin seuraavalle lukuvuodelle, joka suoritettiin edellisenä lukuvuotena.

MitäOpintojen selvityspyynnössä oleva "vaikea elämäntilanne" tarkoittaa? Mielestäni minulla on ollut juuri sellainen viime lukuvuotena.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Loka 2017, 15:26

Hei Yliopistokandi96!

Vaikealla elämäntilanteella tarkoitetaan avioeroa, omaa tai läheisen ihmisen sairastumista tai muuta siihen rinnastettavaa elämäntilannetta. Mikäli olet ollut sairaana ko. lukuvuonna, niin neuvoisin sinua toimittamaan selvityksen liitteeksi esim. lääkärintodistuksen.

Syysterveisin
Päivi | Kela opintotuki

Raita

Paniikki

Lukematon viesti Kirjoittaja Raita » 19 Marras 2017, 19:39

En saa mielenrauhaa, kun kaikki painottaa. Tein siis muutos ilmoituksen, mutta ikinä saanut varmaa vastausta, mutta:

asumustukea 406€ ja opintotukea 225 € pyöreesti. Aloitin marraskuussa työt, jossa on provinssiopalkka (maksetaan joka toinen perjantain ja palkka vaihtelee työtunneista). Marraskuussa palkkaa kertyy noin 512 €, jos kaikki vuorot ovat. Joulukuussa tulee noin 395,90 € yhteensä.

Kesällä tienannut enemmän kesätyöpaikassa. Mutta miten takaisin perintä menee ja milloin otetaan ja tuleeko siitä joku viesti jne.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Marras 2017, 09:08

Hei

Sanot tehneesi muutosilmoituksen. Tarkoitatko, että olet ilmoittanut asumistukihakemuksella muuttuneet tulosi? Jos olet sen tehnyt - siis yleiseen asumistukeen, olet hoitanut asiasi. Saat uuden päätöksen asumistuesta tai ilmoituksen siitä, että asumistukesi ei muutu.

Jos teit opintotuen muutosilmoituksen, se ei ollut tarpeen (ja sinun pitää siis tehdä tuloja koskeva ilmoitus/hakemus asumistukeen). Opintotuessa ei huomioida tuloja opintotukea maksettaessa (toisin kuin asumistuessa). Sinun pitää itse huolehtia siitä, että kalenterivuoden tulot eivät ylitä opintotuen vuositulorajaa. Voit korottaa vuositulorajaasi perumalla tai palauttamalla opintorahakuukausia. Asumistukea ei tarvitse perua/palauttaa.

Kannattaa tutustua opintotuen vuositulorajoihin ja esimerkiksi kokeilla laskureita.

Yleisessä asumistuessa tilanteesi tarkistetaan noin vuoden kuluttua siitä, kun asumistuen maksaminen on alkanut. Takaisinperintä on harvinaista.

Opintotuessa tukivuoden 2017 tulovalvonta tehdään helmikuussa 2019. Silloin siis lähetetään takaisinperinnän päätösehdotukset niille, joilla on ollut vuosituloja yli vuositulorajan.

Sinun kannattaa tarkistaa opintotukitilanteesi huhti-toukokuussa 2018 asiointipalvelussamme. Voit vielä silloin palauttaa vuoden 2017 opintorahakuukausia, jos tulosi ovat liian suuret.

Ystävällisin terveisin Ilpo | Kela opintotuki

1234AA

Lukematon viesti Kirjoittaja 1234AA » 04 Joulu 2017, 13:44

Hei!

Ensinnäkin, aloitin korkeakouluopiskeluni 2017 elokuun viimeisellä viikolla, lasketaanko se jo mahdolliseksi tukikuukaudeksi kyseiselle vuodelle? Nostin opintotukea itse vasta syyskuusta alkaen.

Toiseksi, olen käynyt koko vuoden töissä ja mietin, otetaanko alkuvuoteni tulot huomioon tukirajoissa?
Tienasin n. 19000 euroa elokuun 15. päivään mennessä. Ja tulen tienaamaan n. 24000 euroa yhteensä koko vuoden aikana. Saan yhteensä noin 500 euroa opinto- ja asumistukea.
Sivuiltanne löytyneen esimerkin (http://www.kela.fi/omat-tulot-aloittanu ... almistunut) perusteella joutuisin palauttamaan ainakin yhden kuukauden tuet. Mutta esimerkissä minua hämmentää, että mitä enemmän minulla on tuettomia kuukausia, sitä pienempi summa vähennetään tuloistani? "Tuloista vähennetään siis 5 010 euroa (= 18 800 e - 7 kk x 1 970 e/kk)" Jos esimerkin perusteella olisin valmistunut 31.4 ja ollut töissä 8 kk, laskutoimituksesta tulisi 18 800e - 8 kk x 1970 e/kk = 3040 euroa. Jolloin huomioitava vuositulo olisi korkeampi.