Avoin yliopisto ja tuet?

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi opintolainan takaisinmaksusta ja korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Tyttelii94

Avoin yliopisto ja tuet?

Lukematon viesti Kirjoittaja Tyttelii94 » 21 Huhti 2015, 17:08

Moikka. Olen 20-vuotias nuori nainen. Haluaisin kysyä mitä tukia saa jos opiskelee avoimessa yliopistossa täyspäiväisesti?
Olen hakenut useampana vuonna yliopistoon opiskelemaan, mutten ole päässyt sisään. Viimeisinä vuosina olen saanut työttömyystukea, mutta nyt olen aloittanut opinnot avoimessa yliopistossa ja tällä vauhdilla mitä nyt opiskelen opintopisteitä kertyisi vuodessa reilut 60. Kun luin työttömyystuen ehtoja siellä sanottiin etten saisi työttömyystukea koska opiskelu ei olisi tuolla opintopistemäärällä sivutoimista vaan täysipäiväistä. Siellä myöskin mainittiin etten olisi oikeutettu opiskelemaan työttömyystuenturvin koska olen alle 25-vuotias. Toisaalta kun luin opintotuesta siellä sanottiin ettei avoimessa yliopistossa opiskeleva ole siihen oikeutettu.
Joten kysymys kuuluisikin mitä tukea saisin? Opinto- vai työtyömyystukea vaiko en kumpaakaan? Pelkällä asumistuella en pärjää ja mieluummin opiskelisin avoimessa yliopistossa ja sitä kautta pääsisin opiskelemaan yliopistoon kuin vain makoilisin kotona.
Kiitos jo etukäteen vastauksesta.

Kela | opintotuki

Re: Avoin yliopisto ja tuet?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 22 Huhti 2015, 15:09

Hei Tyttelii94!

Sinullapas on kiperä kysymys.

Opintotukea ei voi saada pelkästään avoimen yliopiston opiskeluihin. työ- ja elinkeinotoimisto puolestaan selvittää oikeutesi työttömyysetuuksiin, joten neuvon sinua olemaan sinne vielä yhteydessä.

Jos et ole oikeutettu myöskään työttömyysetuuksiin niin voit siinä tapauksessa tiedustella toimeentulotukea omasta kotikunnastasi.

Tsemppiä tilanteeseesi! :)

Terkuin, Kela | opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Yllätys

Lukematon viesti Kirjoittaja Yllätys » 27 Marras 2017, 02:51

Huomaan kyllä, että tämä ketju on pari vuotta vanha, mutta tässä taas nähdään kuinka Kela/Suomen valtio rankaisee niitä, jotka EIVÄT halua jäädä makaamaan himaan valtion tuilla vaan pyrkii edistämään työllistymistään sekä tulevaisuudessa verojen maksua. Minua on myös vuosikaudet tästä "rangaistu". Miksi kenenkään pitäisi laittaa tilitietojaan toimeentulotukihakemuksiin siitä hyvästä, että itse edistää asiallisesti työllistymistään ja tuilta pois pääsyään. Sitten taas palkittaisiin, elämä olisi helpompaa, jos jäisi ilomielin vaan makaamaan ja nostelis valtion rahoja tekemättä yhtikäs mitään. Koskahan tähän tulee muutos, vaiko ei koskaan? Suomi palkitsee laiskoja, ja rankaisee ahkeria!

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 27 Marras 2017, 11:52

Hei!
Eduskunta päättää Suomen lainsäädännöstä, myös esimerkiksi avoimissa korkeakouluissa opiskelevien etuuksista. Kela ja muut viranomaiset vain toimeenpanevat eduskunnan säätämiä lakeja. Voit olla yhteydessä valitsemaasi kansanedustajaan, jos toivot muutoksia sosiaaliturvaa koskevaan lainsäädäntöön.
Ystävällisin terveisin Reeta | Kela opintotuki

jatkokysymys

Lukematon viesti Kirjoittaja jatkokysymys » 23 Loka 2018, 11:54

Hei!

Jatkan hieman tätä kysymystä.

Entä, jos on korkeakouluopiskelija, ja ottaa opintoja avoimesta yliopistosta?
Suunnitelmissa olisi siis ensi periodissa lukea avoimen yliopiston kursseja pelkästään, samaan aikaan en olisi siis varsinaisissa, ei-avoimen väylän opinnoissa, koulni järjestämillä kursseilla.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 23 Loka 2018, 14:48

Hei jatkokysymys!

Voit saada opintotukea avoimen yliopiston opintoihin, jos sinulla on tutkinnon suoritusoikeus korkeakoulussa ja opinnot kuuluvat tutkintoosi.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki

tunnusdWfKJVagBb

Lukematon viesti Kirjoittaja tunnusdWfKJVagBb » 22 Tammi 2019, 22:48

Hei!

Opiskelen tällä hetkellä Avoimessa yliopistossa kasvatustieteen perusopintoja 25 op. Olen opiskelijana Työväen Akatemiassa Kauniaisissa ja saan opintotukea opinnoistani, koska olen päätoiminen opiskelija. Lukuvuoteni päättyy toukokuussa 2019. Haluaisin opiskella kasvatustieteen aineopintoja kesällä, koska tähtään kevään VAKAVA-kokeeseen ja minulle olisi hyötyä opinnoista, kun pääsen yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi.

Voinko hakea näistä kesän opinnoista opintotukea, koska ne liittyvät tutkintooni jota olen Avoimessa suorittanut?

Toivottavasti ymmärsitte kysymykseni.

Terveisin Anu

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Tammi 2019, 11:03

Hei!

Jos ymmärsin kysymyksesi oikein niin sinulla ei siis ole tutkinnon suorittamisoikeutta korkeakouluun. Silloin ei ole mahdollista saada myöskään tukea avoimessa yliopistossa suoritettuihin opintoihin kesän ajalta.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki

1234kysymys

Lukematon viesti Kirjoittaja 1234kysymys » 25 Helmi 2019, 22:18

Hei!

Jos opiskelen Lapin yliopistossa, ja kesällä otan opintoihini liittyviä kursseja Helsingin avoimesta yliopistosta, voinko tällöin saada opintotukea kesältä?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 27 Helmi 2019, 10:26

Hei 1234kysymys!

Voit saada opintotukea kesäopintoihin, jos suorittamasi kurssit sisältyvät suoritettavaan tutkintoosi. Neuvoisin sinua tekemään hakemuksen, jonka perusteella voidaan selvittää oikeus kesänajan tukeen.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki