Opintolainan maksu tauolle

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Opsukka

Opintolainan maksu tauolle

Lukematon viesti Kirjoittaja Opsukka » 23 Heinä 2018, 16:48

Hei! Olen opiskellut yhden AMK-tutkinnon johon nostin täydet opintolainat. Olen maksellut niitä pois jo useamman vuoden ajan. Nyt lähden taas opiskelemaan ja aion nostaa jälleen opintolainaa. Meneekö nykyisen opintolainan maksu automaattisesti tauolle taas opiskelujen ajaksi vai pitääkö asiasta sopia erikseen pankin kanssa? Toivottavasti se on mahdollista kuitenkin koska tulon tulevat olemaan pienemmät opiskeluaikana.

Kela | opintotuki

Re: Opintolainan maksu tauolle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Heinä 2018, 15:07

Hei Opsukka!

Jos haet Kelalta uusiin opintoihisi opintotukea, niin Kelalta menee asiasta suoraan tieto pankille ja lainan takaisinmaksu keskeytyy.

Uusien opintojen aloittamisesta on hyvä kuitenkin ilmoittaa myös itse pankille.

Ystävällisesti
Marika | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vaahtera22

Lukematon viesti Kirjoittaja Vaahtera22 » 20 Syys 2019, 15:28

Hei entä milloin lainan takaisinmaksu jatkuu? Jatkuuko se opintojen jälkeen kahden vuoden päästä niinkuin ensimmäisenkin tutkinnon kohdalla ?
Kiitos !

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Syys 2019, 15:53

Hei vaahtera22!

Sinun tulisi olla yhteydessä pankkiin ja sopia heidän kanssa milloin lainanlyhennykset alkavat opintojen päättymisen jälkeen.

Syksyisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi