Vanhan opintolainan vaikutus uuteen + lainahyvitys?

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

besavesa

Vanhan opintolainan vaikutus uuteen + lainahyvitys?

Lukematon viesti Kirjoittaja besavesa » 05 Syys 2018, 11:44

Hei!

Haluaisin nostaa opintolainaa, ja valtiontakaus on myönnetty minulle korkeakoulussa opiskelun ajalle. Aloitin opinnot tänä syksynä. Olen kuitenkin nostanut opintolainaa aiemmin ammattikoulussa (yhden vuoden verran), jota nyt maksan takaisin, niin haluaisin tietää, miten entinen lainani vaikuttaa tähän nyt nostettavissa olevaan lainaan ja esim. Kelan myöntämään lainahyvitykseen (2500e ylittävältä osuudelta, mikäli valmistun ajallaan):

Pankki suositteli minua jatkamaan vanhaa lainaani, eikä tekemään kokonaan uutta opintolainahakemusta. Näin säästyn päällekkäisiltä käsittelykustannuksilta. Kysymys kuuluu vain, että koska olen jo ns. käyttänyt opintolainan opiskeluvuosista yhden ammattikouluun, verotetaanko se pois nyt korkeakouluopinnoista niin, että minun kuuluisi valmistua korkeakoulusta neljässä vuodessa viiden vuoden sijaan saadakseni Kelan lainahyvityksen 2500e ylittävältä osalta?

Lainahyvitystähän ei myönnetä kuin korkeakouluopiskelijoille, niin olisihan se loogista, mikäli vanhalla lainalla ei ole merkitystä tähän lainahyvitykseen tai laina-aikaan. Mutta pitääkö minun silloin tehdä uusi opintolainahakemus vai jatkaa vanhaa, onko sillä väliä Kelan näkökulmasta?

Kiitos vastauksestanne jo etukäteen,
Terveisin Vesa

Kela | opintotuki

Re: Vanhan opintolainan vaikutus uuteen + lainahyvitys?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 06 Syys 2018, 10:36

Hei besavesa!

Opintolainahyvitys edellyttää, että suoritat tutkinnon määräajassa. Määräaika määritetään suoritettavan tutkinnon laajuuden perusteella. Opiskeluajan laskenta alkaa aina ensimmäisen korkeakoulupaikan vastaanottamisesta. Kysymyksesi perusteella olet opiskellut ja nostanut lainaa aiemmin toisen asteen opintoihin. Ne (opinnot ja laina) eivät siis vaikuta opintolainahyvitykseen.

Sillä ei ole väliä onko sinulla yksi laina vai erillisiä lainoja. Toisen asteen opintojen aikana nostettuja lainoja ei huomioida lainamäärässä kun opintolainahyvitystä lasketaan.

Terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

besavesa

Lukematon viesti Kirjoittaja besavesa » 06 Syys 2018, 10:51

Tuhannet kiitokset Eveliina vastauksestasi!

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 06 Syys 2018, 14:40

Ole hyvä :)

Terveisin
Eveliina | Kela opintotuki

Lady Stardust

Lukematon viesti Kirjoittaja Lady Stardust » 07 Marras 2019, 16:53

Hei!

Minun opintolainahyvityspäätöksessäni taas toisen asteen aikana nostettu opintolaina on käsittääkseni vaikuttanut opintolainahyvitykseen vähentävästi. Eli ilmeisesti se lainan määrä, mikä minulla on ollut silloin kun olen korkeakouluopinnot aloittanut 2014, niin on vähennetty opintolainahyvityksen laskelmassa. En ymmärrä, miksi näin on. Tuo kyseinen laina kun on maksettu pois jo korkeakouluopintojen aikana. Miksi se kummittelee tuossa laskelmassa?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Marras 2019, 12:41

Hei, jos olet maksanut ennen korkeakouluopintojasi suoritetun toisen asteen opintojen opintolainasi pois korkeakouluopintojesi aikana, sinun kannattaa toimittaa Kelaan valitus/oikaisupyyntö asiasta. Sinun tulisi osoittaa, että olet opintolainahyvitykseen oikeuttavien opintojesi aikana lyhentänyt muuta kuin hyvitykseen oikeuttaviin opintoihin nostettua opintolainaa. Selvitä siis asia ja liitä mukaan pankkitositteet toisen asteen opintoihisi nostamistasi ja takaisin maksamistasi opintolainoista. Näin opintolainahyvityksesi määrä voidaan mahdollisesti laskea uudestaan.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria | Kela opintotuki

Lady Stardust

Lukematon viesti Kirjoittaja Lady Stardust » 11 Marras 2019, 21:39

Osaatko kertoa, miksi tällainen selvitys täytyy tehdä? En ymmärrä, miten aiemmin (toiselle asteelle) ottamani vanha laina liittyy tähän uuteen lainaan mitenkään? En minä ole yrittänyt siihen mitään hyvitystä saada ja maksoin sen tosiaan loppuun korkeakouluopintojeni aikana. Tositteiden metsästäminen ei tule ole olemaan helppo tehtävä, kun kyse on jo suljetusta tilistä. En ymmärrä siis, mitä olen tehnyt ns. "väärin", kun asiaa joutuu todistelemaan. Siis että on maksanut sen vanhan lainan korkeakouluopintojen aikana pois. Kaiken lisäksi maksoin sen vanhan lainan pois jo ennen kuin hain ja nostin sitä uutta lainaa korkeakouluopintoihin. Olin pari vuotta työelämässä siinä kohtaa kun aloitin korkeakouluopinnot ja maksoin sinä aikana sitä vanhaa lainaa pois.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 13 Marras 2019, 08:41

Hei Lady Stardust!

Voit olla yhteydessä Kelan asiakaspalveluun, niin tilannetta voidaan selvittää myös tarkemmin ja katsoa mistä on kyse, jos laina on maksettu pois jo ennen kuin aloitit nostamaan uutta lainaa.

"Jos maksat opintolainaasi takaisin jo opintojen aikana, se pienentää opintolainahyvityksesi määrää. Sinun ei siis kannata alkaa maksaa opintolainaa takaisin ennen kuin se lukukausi, jonka aikana suoritat tutkinnon, on päättynyt."
www.kela.fi/opintolainahyvitys-maara-ja-maksaminen

Tässä tilanteessa Kelalla ei ole siis tietoa siitä, mitä lainaa olet maksanut takaisin korkeakouluopintojesi aikana ja tämän vuoksi asiaa tulisi selvittää tarkemmin.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki