Opintovapaalla Yhdysvalloissa

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

RoGi

Opintovapaalla Yhdysvalloissa

Lukematon viesti Kirjoittaja RoGi » 13 Helmi 2019, 11:22

Hei, muutan Yhdysvaltoihin mieheni työn perässä 2-3 vuodeksi. Tarkoituksenani on itse jatkaa työskentelyä nykyiselle suomalaiselle työnantajalleni ulkomailta käsin etänä eli lähetettynä työntekijänä.

Ensimmäisinä kuukaudet Yhdysvalloissa olen kuitenkin ajatellut käyttää kesken olevien opintojeni (suomalaiseen yliopistoon) viimeistelyyn ja näin ollen olisin silloin opintovapaalla töistä. Olen käyttänyt kaikki tukikuukauteni, joten mitään etuuksia en tuolle ajalle ole saamassa/hakemassa. Muutaman kuukauden jälkeen tarkoituksena olisi palata normaalisti tekemään töitä, mutta vain etänä.

Vaikuttaako tuo mahdollinen opintovapaa ETKn myöntämään todistukseen Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta? Tai kenties johonkin muuhun?

Kiitos!

Kela | opintotuki

Re: Opintovapaalla Yhdysvalloissa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Helmi 2019, 15:04

Hei RoGi!

Neuvoisin olemaan yhteydessä Kansainväliset asiat palvelunumeroon 020 63 0200 (ma-pe klo 9-16), jolloin tilanteesi voidaan selvittää tarkemmin.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi