kesälomat

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Suhnaa

kesälomat

Lukematon viesti Kirjoittaja Suhnaa » 19 Helmi 2019, 21:25

Hei! Täytän tänä kesänä 17, ja muutan opiskelemaan lukioon eripaikkakunnalle. Äitini vuositulot ovat n. 12500e ja katsoin laskurista että saisin opintorahaa 203.48e. No joo eka kysymys on, että äitini on totaaliyksinhuoltaja, ja olen nähnyt isäni viimeksi 4vuotiaana. vaikuttaako tällöin isäni tulot opintorahaan? tai vaikuttaako se 200e elatusmaksu siihen? Myös tulen ehkä saamaan n. 6000e rikoskorvauksia, niin monenko kuukauden tuet minulta tuosta lähtisi. siis ensi syksynä on varmaankin oikeudenkäynnit. Myös mietin kun kunta mihin muutan, maksaa vuokran niin että minulle jäisi vain 150e omavastuu, niin mitä laitan vuokraksi? Niin joo ja pystyykö jostain saamaan tukea huonekaluihin yms.? Anteeksi sekava teksti, niin paljon kysyttävää :D Ja vielä että jos ei nosta opintolainaa, niin onko sitä toimeentulotukea mahdollista mitenkään saada?

Suhnaa

Re: kesälomat

Lukematon viesti Kirjoittaja Suhnaa » 19 Helmi 2019, 21:26

Toimeentulotuesta puhuessani tarkoitin kesälomia :)

rahaton1

Lukematon viesti Kirjoittaja rahaton1 » 19 Helmi 2019, 23:19

Huonekaluihin ei suomalaiselle Kela anna rahaa, voi periaatteessa hakea kunnalta harkinnanvaraista tai ehkäisevää tukea. Vaikeaa saada kuitenkin rahaa.

Googlasin ja 18 V täyttäneen tulee ottaa opintolainaa täysimääräisenä.

Ihailtavaa, että sinä nuorena ihmisenä jaksat haaveilla opinnoista sinun tilanteessasi.
Lukio-opiskelu kallista, tietokoneet, kirjat,eläminen omillaan ja kaikki.

Kesäksi odotetaan, menevän töihin tai äitisi elättävän sinut kuten tähänkin asti. Töitä ei välttämättä helppo saada. Opintolaina juoksee ja se on maksettava aikoinaan ja korot.
Anteeksi, jossen hehkuttanut hirveästi, itse olin aikoinaan puoliorpo ja tiedän rahattomuuden.

Onnea valitsemallesi elämäntielle kuitenkin, mikä se onkaan.

Kannattaa ehkä mennä kelaan ihan itse vaikka äidin kanssa kyselemään asioita, mielellään ajanvarauksella. Välttämättä luukulla oleva vuoronumerolla tuleva henkilö ei tiedä asiasta oikein tai riittävästi.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Helmi 2019, 15:00

Hei Suhnaa!

Opintorahasi määrään vaikuttavat vielä tosiaan äitisi tulot kun olet alaikäinen, isäsi tulot eivät vaikuta. 1.8.2019 alkaen äitisi tulot eivät voi kuitenkaan enää pienentää opintorahan määrää vaan saat vähintään perusmääräisen tuen.

Opintotuen tulovalvonnassa tulona huomioidaan tuloverolainalaiset ansio- ja pääomatulot. Verottajalta voi tarkistaa mitkä tulot siihen kuuluvat.

Toimeentulotukea tosiaan voit hakea, mutta alaikäisenä sinun tulisi selvittää miten äitisi osallistuu elatukseesi. Hakemuksessa on hyvä selvittää, jos kunta maksaa osan vuokrastasi. Ilmoita kuitenkin koko kuun vuokra.

Huonekalut kuuluvat tosiaan täydentävään toimeentulotukeen eli kunta päättää niistä.

Jos haluat kysyä lisää toimeentulotuesta, voit tehdä sen Kysy toimeentulotuesta -palstallamme.

Nimimerkki "rahaton1" antoikin hyvän vinkin sinulle eli kun on useampi asia hoidettavana, kannattaa varata aika Kelan palvelupisteelle. Asiaasi voidaan sitten katsoa tarkemmin. Ajan voi varata osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi