Koulutuksen vaihto.

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Unknown1234

Koulutuksen vaihto.

Lukematon viesti Kirjoittaja Unknown1234 » 20 Helmi 2019, 21:20

Hei.

Olen opiskellut matkailu-alaa puolivuotta mutta nyt sairauden takia(mieliala) koulun opo päätti että keskeytän koulutuksen väliaikaisesti ja olen sairaslomalla nyt. Kun olen saanut miettiä asioitani rauhassa tulin tulokseen etten halua opiskella enään koulussa joten haluan hakea jonnekkin oppisopimuskoulutukseen. Jos vaihdankin oppisopimuskoulutukseen ja löydän paikan ja keskeytän nykyisen koulun kokonaan peritäänkö sairauspäiväraha ajalta jolloin olen nyt sairas ? Ja joudunko työkkäriin niin pitkäksi aikaa että vahvistuu pääsenkö oppisopimus koulutukseen. Mistä kuuluisi hakea tukia jos teen näin.

Kela | opintotuki

Re: Koulutuksen vaihto.

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 21 Helmi 2019, 11:05

Hei Unknown1234!

Sairauspäivärahaan on oikeus ajalta jolta päätös siitä on olemassa, ilmoita muutoksesta jos alat saamaan jotakin muuta etuutta samalta ajalta.

Ilmoita oppilaitokseen jos lopetat koulun, voit ilmoittaa lisäksi myös Kelaan esim. asiointipalvelun kautta viestillä opintojen päättymisestä.

Löysin tällaisen linkin sinulle: www.oppisopimus.net/. Toivottavasti siitä on hyötyä kun mietit oppisopimusasioita.

Te- palvelut ohjeistaa sinua työttömyyteen liittyvissä asioissa jos oppisopimus ei ihan heti järjestykään.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi