Opintolaina ja työttömyystuki

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Tiial

Opintolaina ja työttömyystuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Tiial » 22 Touko 2019, 13:44

Olen ammattitutkinnon opiskelija ja saan opintotukea todella vähän joten jouduin ottamaan myös opintolainaa ja olen nostellut sitä tietyn määrän joka kuukausi ja kesä lähenee ja kesätyöpaikka mikä piti olla lähes varma ei ottanutkaan minua töihin ja kesä on jo kulman takana ja pelkään jääväni työttömäksi koko kesäksi. Jatkan kuitenkin kesätyön etsimistä mutta onko mahdollisuus hakea työttömyystukea kesäksi jos en töitä saakkaa jostain kumman syystä? Ajankohta tuelle olisi kesä,heinä ja elokuu kunnes syksyllä taas takaisin kouluun. Haittaako tai vaikuttaako opintolaina työttömyystukeen jollain lailla?
Kiitos.

Kela | opintotuki

Re: Opintolaina ja työttömyystuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 23 Touko 2019, 10:44

Hei Tiial!

Sinun ei ole mahdollista saada työttömyysetuutta kesän ajalta koska opintosi jatkuvat syksyllä. Yleistä asumistukea on mahdollista saada edelleen kesän aikana, se ei ole sidoksissa opintotukeen. Asumistuki tulisi tarkistaa, jos on muutoksia esim. tuloissa.

Opintotukeakin on mahdollista hakea kesäajalle, jos opiskelet tutkintoosi kuuluvia opintoja.

Tarvittaessa voit hakea toimeentulotukea, mutta ensisijaiset tulot tulisi selvittää ensin (esim. opintolaina, palkkatyö). Jos kuitenkin olet alaikäinen ja asut vanhempien taloudessa, et voi hakea tukea omalla hakemuksella. Jos asut itsenäisesti, selvitä hakemuksessa miten vanhemmat osallistuvat elatukseesi.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi